Frisk optimism bland svenska småföretagare

Nu är det full fart framåt igen i småföretagen. Tilltron är hög både till det egna företaget och till svensk ekonomi i allmänhet. Det visar den tredje årliga småföretagarenkäten från nyhetstjänsten Visma Infoline.

Precis som vid förra årsskiftet tror drygt åtta av tio småföretagare att det kommande året blir bättre för deras företag än det gångna. Den stora skillnaden nu är att företagarna inte är lika försiktiga som för ett år sedan när det gäller att investera och jobba med lånade pengar.

Tilltron till den svenska ekonomin ökar också, visar undersökningen. Dessutom har småföretagarna drabbats mindre av att kunder försvunnit på grund av konkurser än för ett år sedan.

Satsningar för framtiden
Bara 28 procent av de tillfrågade uppger att de tänker minska sina lån under året. Det ska jämföras med att 50 procent svarade ja på den frågan för ett år sedan.

– Här finns säkert ett samband med att andelen företagare som dragit ner på sina investeringar minskat från 45 till 35 procent. Småföretagare är överlag kloka och håller igen i dåliga tider, men ser snabbt till att vara med när konjunkturen förbättras, säger Rolf Dahlberg, vd för programföretaget Visma Spcs.

Ökad tilltro till ekonomin
En klar majoritet (64 procent) av småföretagarna tror fortfarande mer på sitt eget företag än på svensk ekonomi i allmänhet. I den jämförelsen har dock tilltron till landets ekonomi ökat från 22 procent i fjol till 36 procent nu.

– Den riktigt goda nyheten är att hela 82 procent av landets småföretagare tror att 2011 blir ett bättre år för dem än 2010. Det visar att den optimism som tändes i fjol håller i sig, säger Rolf Dahlberg.

Undersökningen bygger på drygt 3 200 svar och redovisas med större tydlighet i det bifogade pdf-dokumentet. Frågorna redovisas med förra årets svar inom parentes.

1. Har ditt företag dragit ner på investeringarna under året? Ja 35% (45)
2. Har ditt företag tappat kunder på grund av konkurser? Ja 19% (28)
3. Kommer ditt företag att minska sina lån under nästa år? Ja 28% (50)
4. Får konjunkturen negativ påverkan på det gångna årets resultat? Ja 64% (61)
5. Tror du mer på ditt eget företag än på svensk ekonomi i allmänhet nästa år? Ja 64% (78)
6. Tror du att nästa år blir ett bättre år än föregående år för ditt företag? Ja 82% (82)

För mer information kontakta:
Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se

Länkar till mer information:
• Vismas pressrum: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/visma
• Råd för nyföretagare och tips från sådana som redan har startat på www.nustartarviomsverige.se
• Nyheter och inspiration för företagare i appen Visma Infoline www.vismaspcs.se/app

• enskild firma

Vismakoncernen är Nordens ledande leverantör av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster och butiksdatalösningar. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 220 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Läs mer på visma.se.