Kasper Lyhr ny nordisk ledare för Vismas Public segment

Visma förstärker sin satsning på mjukvara till offentlig sektor med utnämningen av Kasper Lyhr som Vismas förste nordiska ledare för bolagets Public segment. Segmentet har visat stark tillväxt och har en allt ökande betydelse för Visma-koncernen.

Lyhr, med bas i Danmark, började på Visma 2020 och kommer från rollen som VD för bolaget Visma Local Government i Danmark. Han tillträder sin nya roll under juni och rapporterar till Steffen Torp, Chief Commercial Officer i Visma-koncernen. Segmentet Public är ett av tre huvudsakliga affärssegment i Visma, tillsammans med Small & Medium Business (SMB) och Medium and Large Enterprise (MLE).

- Vårt segment Public är en uppåtgående stjärna, med solid tillväxt och lönsamhet i kombination med hög kundnöjdhet. Jag ser fram emot att följa Kasper och se hur han använder sin erfarenhet och passion för mjukvara i världsklass för att säkerställa att vi fortsätter att leverera fantastiska produkter och lösningar till lokala myndigheter och offentliga sektor i Norden, säger Steffen Torp.

Genom att leverera affärskritisk, tidsbesparande mjukvara för både privat och offentlig sektor vill Visma bidra till ett mer effektivt och motståndskraftigt samhälle.

- Jag är glad och ödmjuk över att ta mig an denna möjlighet, i vad som är mycket spännande tider för den här verksamheten. Allt fler av våra kunder går från våra on-prem lösningar till våra lösningar i molnet och vi vinner nya kontrakt trots ett hårdare konkurrenslandskap. Mitt mål är att få ännu skarpare fokus till Public-segmentet och hjälpa till att visa upp både kvaliteten på våra produkter och vår attraktionskraft som arbetsplats, säger Lyhr.

Vismas segment Public Nordic sysselsätter 1 800 personer fördelade på närmare 50 kontor i Norden och har 2 000 kunder. Segmentet omsatte 236 miljoner EUR 2021, vilket är 11 procent av Visma-koncernens totala omsättning på 2,1 miljarder EUR.

Public segment har en stark position i samtliga nordiska länder. Visma i Sverige levererar mjukvara för ekonomistyrning, lönehantering, schema- och bemanning, hjälpmedelslogistik samt e-tjänsteplattform

---------------------
Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara, för effektivare och starkare samhällen. Vi förenklar och automatiserar arbetet för företag och organisationer av alla storlekar och därigenom förbättrar vi människors vardag. Med 15 000 anställda, 1 200 000 privata och offentliga kunder i Norden, Benelux, Central-, Östeuropa samt Latinamerika och en omsättning på 2 081 miljoner euro år 2021 är vi engagerade i att göra morgondagen bättre än idag. Besök oss på visma.se.