Läget viktigare än priset när affärsresenären väljer hotell

Tre av fyra affärsresenärer tittar i första hand på läget när de väljer hotell. Pris, frukost och tillgång till internet kommer längre ner på önskelistan. Det visar en färsk undersökning från Visma.

Undersökningen visar att en majoritet av de svarande, 75 procent, tycker att läget är viktigast när de väljer hotell för sin affärsresa. 61 procent tittar på priset, medan 54 procent framhåller frukostens kvalitet.

− Med tanke på att många upplever hotellpriserna som höga kan resultatet vara lite överraskande. Då ska man antagligen komma ihåg att affärsresenärer ofta har ont om tid och därför faller kanske deras val på ett något dyrare, men bättre beläget hotell än på ett billigare, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, som står bakom undersökningen.

Gym och internet mindre viktigt
Minst viktigt är tillgången till spa och gym på hotellet. Endast 7 procent har angett detta som ett av de viktigaste kriterierna.

− Något som överraskar mer är att tillgång till gratis trådlöst internet kommer så långt ner på önskelistan. Bara 16 procent anger att de ser det som ett av de viktigaste kriterierna. Affärsresenärer vill ofta kunna jobba med datorn överallt, men föredrar kanske att koppla upp sig med hjälp av andra lösningar än hotellens trådlösa nät, säger Henrik Salwén.

Undersökningen från Visma Advantage besvarades av 672 personer. De fick ange tre av åtta kriterier som de tycker är viktigast när de bokar hotell. Så här fördelade sig svaren:

Kriterier vid val av hotell
Andel
Bra läge
Frukostens kvalitet
Skön säng40 %
Service25 %
Gratis trådlöst internet16 %
Städning16 %
Tillgång till gym och spa 7 %

Inköp för företag
Visma Advantage samförhandlar inköpsavtal för 9 000 små och medelstora företag. De erbjuder sina kunder rabattavtal inom ett 40-tal områden, bland annat hotell och resor. För att hela tiden förbättra avtalen genomför företaget flera typer av undersökningar bland sina kunder.

Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, 08-534 817 50, henrik.salwen@visma.se