Ny Sifoundersökning: Var fjärde avstår från att starta eget företag av rädsla för ekonomisk osäkerhet

Var fjärde svensk avstår från att bli företagare av rädsla för ekonomisk otrygghet vid exempelvis sjukdom, visar en ny Sifoundersökning på uppdrag av Visma. Bland unga mellan 18 och 29 år väljer många bort småföretagslivet för att administration och bokföring verkar svårt.

− När så många väljer bort småföretagslivet går Sverige miste om såväl nya jobb som idéer och innovationer. Därför måste förutsättningarna för att starta, driva och utveckla sitt företag bli bättre, säger Boo Gunnarson, Visma Spcs företagarexpert.

Enligt undersökningen anger var fjärde svensk, 24 procent, rädsla för ekonomisk otrygghet vid till exempel sjukdom som det främsta skälet till att de inte startar eget företag. Nästan var tionde, 6 procent, svarar att bokföring och administration verkar svårt. Bland svenskar mellan 18-29 år är andelen som tycker att administration och bokföring verkar komplicerat dubbelt så stor: 12 procent.

− Digitaliseringen av småföretagslivet går snabbt. Redan i dag kan småföretagare sköta administration och bokföring när och var som helst tack vare molnlösningar och digitala arbetsvillkor. Framöver kommer det att bli ännu enklare när mjukvara tar över mer och mer av det manuella arbete som småföretagare sköter på egen hand idag, säger Boo Gunnarson.

En annan Sifoundersökning på uppdrag av Visma nyligen visade att var tredje svensk drömmer om att ha ett eget företag. Bland unga mellan 18 och 29 år drömmer så många som varannan om småföretagslivet, enligt samma undersökning.

Fyra av fem nya jobb skapas i de små och medelstora företagen. I Sverige finns det i dag omkring en miljon företag, där den stora majoriteten har en eller ett fåtal anställda. I fjol startades omkring 69 000 nya företag.

För mer information, kontakta gärna
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Sifo på uppdrag av Visma i form av 2 301 online-intervjuer, mellan den 6 och 19 december 2016. Frågan som ställdes i undersökningen var: Vilket är det främsta skälet till att du inte startar eget företag? De tillfrågade kunde välja bland följande svarsalternativ (andel som valt alternativet): ”Bokföring och administration verkar svårt”(6 procent), ”regelverken kring företagande är krångliga” (9 procent), ”jag är rädd för ekonomisk osäkerhet till exempel om jag blir sjuk” (24 procent), ”jag kan inte få fram startkapital” (6 procent), ”annat” (41 procent) samt ”vill inte uppge/tveksam, vet ej, jag har startat ett eget företag” (14 procent).

Bilaga: Resultaten i undersökningen.

• nyföretagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 500 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 5 500 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.