Ny Sifoundersökning: Var tredje svensk drömmer om att starta eget

Var tredje svensk drömmer om att starta ett eget företag, visar en färsk Sifoundersökning på uppdrag av Visma Spcs. Bland yngre personer mellan 18 och 29 år vill nästan varannan bli företagare.

– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. Att så många svenskar drömmer om att starta eget innebär alltså en enorm potential för fler jobb. Nu måste politiker i riksdag och kommuner arbeta för att ännu fler ska vilja och våga förverkliga sina företagsdrömmar, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Undersökningen som Sifo genomfört på uppdrag av Visma Spcs visar att var tredje svensk, 33 procent, drömmer om att starta företag. Bland unga mellan 18 och 29 år vill nästan varannan, 49 procent, bli företagare. Mätningen visar också att fler män (40 procent) än kvinnor (26 procent) drömmer om att starta eget.

Under årets första tre kvartal registrerades 56 971 nya företag i Sverige, enligt Bolagsverkets statistik. Det innebär en ökning med 8 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Inte sedan 2011 har Sverige fått så många nya företag under årets första tre kvartal.

– Det är mycket glädjande att allt fler väljer att göra verklighet av sina företagsdrömmar. Samtidigt måste de bolag som redan finns få bästa möjliga förutsättningar för att fortsätta utvecklas. Det kan handla om allt från rådgivning till stärkt samverkan mellan näringslivet och det offentliga, säger Boo Gunnarson.

Den stora ökningen under årets första tre kvartal är inte en effekt av en jämförelse med ett svagt år, trots coronapandemins påverkan. Tvärtom var 2020 ett mycket starkt år för företagsstarter i Sverige, med totalt 73 500 nya företag. Samtliga siffror gäller de fyra vanligaste bolagsformerna: aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag samt kommanditbolag.

I Sverige finns i dag omkring en miljon företag, varav de allra flesta är småföretag med upp till nio anställda.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Malin Fredriksson, pr-ansvarig Visma Spcs, 073-313 43 88, malin.fredriksson@visma.com

Tips: Fyra steg för att lyckas med din företagsstart
- Skaffa en hemsida och börja marknadsföra ditt företag till din tänkta målgrupp.
- Håll koll på (onödiga) kostnader, exempelvis inköp av något du kanske kan hyra i stället.
- Fokusera på omsättning och gör förändringar när något du säljer inte genererar tillräckliga intäkter.
- Lär av andras erfarenheter genom att skaffa en mentor.

Läs mer i Vismas starta eget-guide.

Fakta: Om undersökningen
Undersökningen om svenskarnas företagardrömmar genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Visma Spcs i form av 1 000 online-intervjuer mellan den 17 och 26 september 2021. Frågan som ställdes i undersökningen var: ”Drömmer du om att starta företag?”

Svaren fördelade sig som följer:

Ja, ofta: 5 procent
Ja, ibland: 28 procent
Nej, sällan: 28 procent
Nej, aldrig: 38 procent
Tveksam/vet ej: 2 procent

• undersökning

---------------------
Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara, för effektivare och starkare samhällen. Vi förenklar och automatiserar arbetet för företag och organisationer av alla storlekar och därigenom förbättrar vi människors vardag. Med 14 000 anställda, 1 135 000 privata och offentliga kunder i Norden, Benelux, Central-, Östeuropa samt Latinamerika och en omsättning på 1 995 miljoner euro de senaste tolv månaderna, är vi engagerade i att göra morgondagen bättre än idag. Besök oss på visma.se.

Boo Gunnarson

Företagarexpert på Visma Spcs 070-872 72 32