Nytt rekord i tävlande till Årets nyföretagarkommun

Det starka nyföretagandet är en extra utmaning för orterna som i år tävlar om prestigepriset ”Årets nyföretagarkommun” med 100.000 kronor till vinnaren. I år ställs hela 18 kommuner mot varandra – ett nytt rekord för antalet nominerade.

Tävlingen ”Årets nyföretagarkommun” arrangeras av Visma Spcs i samarbete med NyföretagarCentrum. I år blir det sjunde gången som priset delas ut.

– Den positiva trenden med fler nya företag tycks stå sig oavsett konjunkturen. Förra året var ett bra år för nyföretagandet och 2011 är hittills ännu bättre. Därför känns det extra bra att vi med det här priset kan bidra till att stimulera tillväxten och uppmärksamma alla goda initiativ som leder till att fler vågar ta steget att bli företagare, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, landets största leverantör av ekonomiprogram till småföretagare.

Utveckling över lång tid
Ursprungligen nominerades en kommun vardera från de kategorier som kommunerna delas in i. Förra året dubblades antalet kandidater i varje kategori. I år har ytterligare en kommuntyp tillkommit, vilket innebär att 18 kommuner står på startlinjen. Var och en högt rankad när det gäller antalet nya företag per tusen invånare under en period på 18 månader.

Prissumman på 100.000 kronor får den vinnande kommunen disponera för stipendier till lokala inspiratörer. Syftet är att uppmuntra initiativ och aktiviteter som gynnar nyföretagandet. Juryn består av representanter för Visma Spcs och NyföretagarCentrum. Priset delas ut på den årliga mässan ”Eget företag” på Stockholmsmässan i Älvsjö den 6 oktober.

De nominerade kommunerna
Storstäder med förorter: Danderyd (2) och Täby (1)
Förortskommuner: Nykvarn och Knivsta
Större städer: Helsingborg (2) och Lund (2)
Pendlingskommuner: Strängnäs (2) och Orust (1)
Glesbygdskommuner: Dals-Ed och Pajala
Varuproducerande kommuner: Gnosjö (1) och Vara (1)
Turistkommuner: Åre (2) och Båstad (2)
Kommuner i tätbefolkad region: Ulricehamn och Simrishamn (1)
Kommuner i glesbefolkad region: Sunne och Boden

Siffran inom parentes anger antal gånger kommunen tidigare varit nominerad. Tidigare vinnare har varit Strängnäs 2005, Helsingborg 2006, Gnosjö 2007, Norrtälje 2008,  Åre och Strömstad, som delade på priset 2009, samt Enköping 2010.

• Läs mer om förra årets nyföretagarkommun Enköping här: http://www.enkoping.se/swwwing/app/cm/Browse.jsp?PAGE=1323016

För mer information kontakta
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se
Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Mats Evergren, marknadschef för NyföretagarCentrum, 08-14 44 00, mats.evergren@nyforetagarcentrum.se

• enskild firma
  • nyföretagarkommun

Vismakoncernen är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar, IT-projekt, anbud och upphandling. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 240 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Omsättningen uppgick 2010 till 4 168 miljoner norska kronor.