Rekordmånga nya företag i april

Möjligt trendbrott i nyföretagandet
Registreringen av nya företag ökade med hela 36 procent i april. Det är en av de största ökningarna någonsin en enskild månad och kommer efter ett halvt år av stadig minskning. Det visar en sammanställning som Visma gjort av ny statistik från Bolagsverket.

− Det är en anmärkningsvärt stor ökning och naturligtvis väldigt positivt för alla som verkar för att det ska startas fler nya företag i landet, säger Lars Fredell, pressansvarig hos Visma.

Aktiebolag svarar för den största ökningen bland de fyra vanligaste företagsformerna, där även handelsbolag, kommanditbolag och de enskilda näringsidkarna ingår. Sedan kravet på aktiekapitalets storlek halverades för tre år sedan har aktiebolagens andel ökat från 45 till 62 procent.

Året på väg mot plus
De fyra första månaderna 2013 har 23 155 företag registrerats mot 23 398 motsvarande period i fjol. Det ger en minskning med 1 procent. För en månad sedan låg minskningstakten på 9 procent.

Den starka återhämtningen under april innebär till och med att sex län nu ligger på plus räknat från årsskiftet. Blekinge står för den största fyramånadersökningen med ett plus på 4,3 procent.

− Om utvecklingen fortsätter i den här riktningen kanske politikerna snart får anledning att prata om att den långa vintern i ekonomin blivit något mildare. I förlängningen skapar de nya företagarna också arbetstillfällen. De kan bli ännu fler om offensiva förslag på skatte- och anställningsområdena, som småföretagarna efterlyser allra mest, kommer med på den politiska agendan, säger Lars Fredell.

Stora ökningar i några län
I april ökade nyföretagandet allra mest i Västerbottens län, plus 85,9 procent, medan grannlänet Västernorrland hade den minsta ökningen med 12,1 procent. Bland storstäderna toppar Göteborg med ett plus på 48,3 procent, före Stockholm på 36,3 procent och Malmö på 29,3 procent.

Ökningen av nyregistrerade företag i april i år är den största sedan februari 2011. Då var ökningen i hela landet 40,1 procent. 2011 blev sedan ett rekordår med det största antalet nya företag någonsin.

Bifogade filer:
- Länsvis statistik för april månad och årets fyra första månader 2013 jämförda med 2012.
- Andelen nya aktiebolag tre år före och tre år efter halveringen av aktiekapitalet i april 2010.

Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25