Rekordstark start på året för nyföretagandet

Det blev en mycket stark start för nyföretagandet i landet under årets första månad. 7 724 företag registrerades under januari jämfört med 5 935 samma månad i fjol, en ökning med 30,1 procent. Det visar färsk statistik som Visma sammanställt från Bolagsverket.

Aktiebolagen fortsätter att svara för merparten av nyregistreringarna – en effekt av att kravet på insatskapital i aktiebolag halverats och att revision blivit frivillig i mindre bolag.

Jämfört med januari förra året ökade antalet nya aktiebolag från 3 187 till 5 948, en ökning med 86,6 procent. Det innebär att det startades fler aktiebolag i januari 2011 än under december 2010, som var den tidigare rekordmånaden med 5 222 nyregistreringar.

Betydelsefulla regelförändringar
Samtidigt minskade nyregistreringen av enskilda firmor från 2 181 i januari förra året till 1 430 i år. Fram till för ett år sedan var antalet nya aktiebolag och antalet nya enskilda firmor i stort sett lika många.

Förändringen kom när kravet på insatskapital i aktiebolag sänktes från 100 000 till 50 000 kronor den 1 april i fjol och kravet på revisionsplikt i mindre företag avskaffades den 1 november.

– Det är glädjande när regelförändringar får så tydlig och snabb effekt. Det finns ett brett intresse hos människor i alla åldrar att starta eget och när det nu blivit mindre kostsamt både att starta och administrera ett företag förverkligar fler sina entreprenörsdrömmar, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Aktiebolag mest populärt
Den kraftiga ökningen av ny aktiebolag innebär att det registrerades fler aktiebolag i januari i år än det gjordes i samtliga de fyra vanligaste bolagsformerna samma månad i fjol, 5 984 mot 5 935.

Aktiebolagen ökar i samtliga län och allra mest i Jämtland, där ökningen blev 179,9 procent jämfört med januari i fjol. Stora ökningar noteras också i Värmland (+164,1 procent) och Dalarna (+124,3 procent).

Sett till samtliga bolagsformer ökar nyregistreringarna i alla utom ett län, Gotland med ett minus på 15,9 procent samtidigt som antalet nya aktiebolag mer än fördubblades där.

Fler vill driva eget
Ända sedan förra våren har det stått klart att eget företagande blivit ett allt vanligare val i alla åldersgrupper och bland både kvinnor och män. Under hösten 2010 ökade dock takten kraftigt och året slutade i en ökning med 19,1 procent jämfört med året innan.

– En viktig anledning till den goda utvecklingen är att alltfler talar positivt om att driva eget – hur det utvecklar människor och hur det på sikt även skapar nya arbetstillfällen. Med rätt stöd vågar fler starta eget och det är ytterst viktigt för landets framtid, säger Rolf Dahlberg.

• I den bifogade pdf-filen finns länsvis statistik för nyföretagandet i januari 2011 jämfört med januari 2010.

Länkar till mer information:
• Råd för nyföretagare och tips från sådana som redan har startat på www.nustartarviomsverige.se
• Nyheter och inspiration för företagare i iPhone- och Androidapparna Visma Infoline på www.vismaspcs.se/app

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs AB, 0470-70 60 50, lars.fredell@visma.se

• statistik
  • enskild firma
  • ekonomilösningar

Vismakoncernen är Nordens ledande leverantör av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster och butiksdatalösningar. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 220 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Läs mer på visma.se.