Samarbetet med Rob Nixon fortsätter: Visma lanserar The Perfect Firm för redovisningsbyråer i Sverige

Visma fortsätter samarbetet med digitaliseringsprofeten Rob Nixon och lanserar nu konceptet The Perfect Firm och tjänster från hans företag Panalitix, för redovisningsbyråer i Sverige. Samarbetet ska hjälpa byråerna att öka lönsamheten genom att i högre grad agera rådgivare – något som två av tre redovisningskonsulter tror att branschen är på väg mot.

– Vi vill leda utvecklingen inom redovisnings- och revisionsbranschen. Samarbetet med Rob Nixon och lanseringen av Panalitix i Sverige kommer att ge branschen ett rejält lyft och göra det lönsamt för byråerna att både bli mer digitala och öka sin rådgivning, säger Daniel de Sousa, vd för Visma Spcs.

Redovisning och revision är en bransch som står inför stora förändringar. Två av tre byråer, 67 procent, tror att andelen timmar som läggs på rådgivning kommer att öka under det kommande året. Det visar en undersökning som Visma genomförde i höstas.

Det nya paketet av tjänster från Panalitix som nu lanseras är utformat för redovisnings- och revisionsbyråer som vill göra det som alla i branschen talar om: ställa om till mer moderna sätt att samarbeta med sina kunder. Panalitix coachar byråerna i den här omställningen och får dem att öka sin kapacitet, omsättning och vinst.

– Som landets största leverantör av ekonomiprogram kan vi förändra en hel bransch. Vismas ambition är att vara drivande i att underlätta för redovisnings- och revisionsbranschen att ta tillvara de möjligheter som digitaliseringen innebär, säger Daniel de Sousa.

Samarbetet med Rob Nixon innebär att Visma i början av sommaren lanserar Panalitix tjänster i Sverige. Startskottet blir eventet The Perfect Firm, som äger rum i Stockholm den 16 och 21 juni samt i Göteborg den 19 juni.

För mer information, kontakta gärna
Daniel de Sousa, vd Visma Spcs, 070-335 86 84, daniel.de.sousa@visma.com
Jan Söderqvist,Key Account Manager Visma Spcs och Panalitixcoach, 072-532 45 06, jan.soderqvist@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

Om undersökningen
Undersökningen om redovisningskonsulternas syn på branschens framtid genomfördes av Visma via e-post till cirka 3 700 redovisningskonsulter mellan 25 augusti och 10 september 2016. 293 svarade på frågorna.

Om Rob Nixon och Panalitix
Rob Nixon brukar kallas digitaliseringsprofet inom redovisnings- och revisionsbranschen och har ägnat 22 år åt att framgångsrikt hjälpa byråer i 30 länder öka vinst, kapacitet och omsättning. Han har grundat företaget Panalitix och skrivit boken Remaining Relevant – the future of the Accounting Profession. Hans senaste bok heter The Perfect Firm.

Panalitix är tjänster riktade till redovisnings- och revisionsbyråer som vill bli digitala. Det innehåller event, rådgivning, filmer, mallar och nyhetsbrev samt en nätverkstjänst där byråer och konsulter över hela världen utbyter erfarenheter. Syftet är att coacha byråer som vill ställa om sina affärsmodeller och implementera moderna sätt att arbeta.

Rob Nixon var huvudtalare på Vismas event Forward 2016, där besökarna fick veta mer om hur man driver en framgångsrik redovisnings- och revisionsbyrå i en digital och föränderlig värld.

Forward 2016 var startskottet för Vismas nya affärsmodell för redovisnings- och revisionsbranschen. Den innebär att grundläggande program är kostnadsfria och att byråerna får del av intäkterna när deras kunder köper programvara som möjliggör ett modernt samarbete med byrån.

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 500 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 5 500 anställda och omsatte 7 855 miljoner norska kronor 2016.