Skadeverkstadskedjan Werksta väljer affärssystem från Visma

Skadeverkstadskedjan Werksta sökte ett affärssystem som möjliggör en gemensam nordisk lösning för hela koncernen, och valde Visma.net. Med det nya affärssystemet ges möjlighet att öka effektiviteten genom högre grad av automatisering.

– Werksta är ett bra exempel på en verksamhet som får stor nytta av ett modernt affärssystem. För en snabbväxande koncern underlättar det att snabbt få in nya verksamheter och användare, samtidigt som de kan jobba mer automatiserat och enhetligt, säger Carola Lissel, vd för Visma Software.

Valet av Visma.net har gjorts för att passa hela koncernen med verksamhet i Finland, Norge och Sverige. Affärssystemets språkstöd och Vismas starka förankring i Norden kom därför att bli tungt vägande argument för valet av system.

– Att Visma.net har funktionaliteten vi önskar och behöver i ett affärssystem stod klart tidigt. Det var också viktigt för oss att välja en långsiktig partner som är närvarande på vår utvecklingsresa och som kan supporta oss lokalt i alla länder där vi bedriver verksamhet. Här fick vi stort förtroende för Visma och deras partner Amesto, säger Martin Sakari, Group CFO, Werksta.

Genom grundligt förarbete övervägdes flera av marknadens affärssystem. Ett av flera viktiga urvalskriterier var att få aktivt stöd hela vägen, och en nära relation till utveckling och support.

– Visma.net är utvecklat för den Nordiska marknaden där vi och våra partner finns, och att det spelat in för Werkstas beslut gör mig extra glad över det samarbete vi tillsammans med Amesto nu ingår, säger Carola Lissel, vd för Visma Software.

För Werksta pågår nu förberedande workshops för fullt och planen är att vara igång med Visma.net i Norge under andra kvartalet 2021. Ambitionen är sedan att implementera i övriga länder, för ett enhetligt och lättarbetat systemstöd i hela organisationen.

För mer information kontakta:

Carola Lissel, vd för Visma Software, 070-426 61 16, carola.lissel@visma.com

Martin Sakari, Group CFO, Werksta, 070-629 29 03, martin.sakari@werksta.se

Om Werksta

Werksta är Nordens ledande skadeverkstadskedja med 70 verkstäder i Sverige, Finland och Norge. Koncernen sysselsätter 800 personer och omsatte över 1,2 miljarder SEK år 2020. Werksta vill vara försäkringsbolagens och bilisternas förstahandsval då bilen skadas och bolagets mål är att uppnå den bästa kundnöjdheten i branschen.

• affärssystem

---------------------
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 11 000 anställda, 1 000 000 kundavtal och en omsättning på 1 526 miljoner euro under 2019 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.

Carola Lissel

Strategy Director Visma Sverige 010-141 27 57