Svalt intresse för sociala medier bland småföretagare

Knappt en av fem småföretagare använder Facebook eller Twitter i sin verksamhet. Det visar en färsk undersökning från programföretaget Visma Spcs.

I undersökningen ställdes frågan om vilka sociala medier företagarna använder mest i sitt företagande. 18,6 procent uppgav att de använder Facebook, 0,5 procent Twitter och hela 80,9 procent att de inte använder någon form av socialt medium alls.

– Det är inte helt förvånande att användningen av sociala medier inte är mer utbredd bland småföretagare än så här. För många av dem är arbetsdagen redan fylld av viktiga uppgifter som måste göras. Då lägger man inte tid och kraft dels på att lära sig använda sociala medier, dels på att producera innehåll på exempelvis Facebook, säger Rolf Dahlberg, själv från början småföretagare och i dag vd för Visma Spcs, landets ledande leverantör av ekonomiprogram och tjänster för mindre företag.

Nya möjligheter
Samtidigt kan aktivitet i sociala medier ge fördelar. En amerikansk undersökning (2011 Social Media Marketing Industry Report) visar att småföretagare hör till dem som kan tjäna mest på att synas på exempelvis Facebook. Undersökningen visar att aktivitet i sociala medier dubbelt så ofta leder till nya kontakter och nya affärer för mindre företag som det gör för större företag.

48 procent av småföretagarna i den amerikanska undersökningen kopplade ökad försäljning till sociala aktiviteter på nätet. Dessutom uppgav 58 procent att de minskat sina marknadsföringskostnader.

Oro för ryktesspridning
Men sociala medier innebär inte bara fördelar. En svensk undersökning, gjord av försäkringsbolaget Trygg-Hansa i år, visar att mer än var tredje småföretagare oroar sig för ryktesspridning på nätet.

Sociala medier har gett kunderna nya vägar att framföra sina åsikter. Det är enkelt att påverka och "ge igen" när man är missnöjd med en vara eller tjänst. Enligt Trygg-Hansas undersökning oroar sig 34 procent av småföretagarna för just detta.

Större än traditionella medier
Mer än var tredje svensk använder sociala medier varje dag. Därmed har de sociala medierna gått om traditionella medier på nätet, enligt den senaste Mediebarometern från Göteborgs universitet.

35 procent av befolkningen mellan 9-79 år använder sociala medier under en genomsnittlig dag. Traditionella medier på internet, såsom tidningar, tidskrifter, radio och tv, besöks dagligen av 28 procent av befolkningen i samma åldersspann.

Om Vismas undersökning
Undersökningen gjordes 8-11 september via nyhetstjänsten Visma Infoline. Frågan ”Vilket socialt medium använder du mest i ditt företagande?” besvarades av 1 140 personer verksamma i företag med företrädesvis färre än 20 anställda. 18,6 procent uppgav att de använder Facebook, 0,5 procent Twitter och 80,9 procent att de inte använder någon form av socialt medium.

För mer information, kontakta
Lars Fredell, informationschef för Visma Spcs, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se

• småföretagare
  • sociala medier

Vismakoncernen är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar, IT-projekt, anbud och upphandling. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 240 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Omsättningen uppgick 2010 till 4 168 miljoner norska kronor.