Var tredje konsument vill “checka in” i butik för personliga erbjudanden

Konsumenter är positiva till tekniska lösningar som en del av shoppingen, och mobiltelefonen uppfattas som central för ny teknik, det visar en undersökning från Visma genomförd av Sifo. Åtta av tio kundklubbsmedlemmar under 50 år använder mobiltelefon under sitt butiksbesök. Var tredje uppger dessutom att de vill kunna "checka in" på plats i en butik för att få anpassade och relevanta erbjudanden.

– Kunder förväntar sig att deras digitala vardag även ska gälla shoppingupplevelsen. De är både tekniskt redo för och intresserade av tekniken och digitaliseringens möjligheter, där kundens egna mobiltelefon är det självklara navet, säger Peter Fischer, Divisionsdirektör på Visma Retail.

Undersökningen visar att mobiltelefonen är ett viktigt tekniskt redskap för kunder när de vistas i en butik. Åtta av tio kundklubbsmedlemmar under 50 år uppger att de använder mobiltelefon kopplat till shoppingen då. Det den främst används till är att överföra pengar (47 procent), men också för att informera sig om produkter, sortiment och pris. Tre av tio jämför priser och var fjärde googlar på sortiment i andra butiker. Siffran för mobilanvändande i butik är högst bland unga, i åldersgruppen 18-29 år, där den når 93 procent.

Konsumenter vill ha relevanta och personligt anpassade erbjudanden som enkelt tillhandahålls i realtid. Sex av tio kundklubbsmedlemmar värdesätter kundklubbar med en app där erbjudanden alltid finns samlade. Över hälften uppskattar även klubbar som direkt skickar ut bra erbjudanden när man väl är i butik. Dessutom är 35 procent positiva till att kunna "checka in" på plats i en butik för att få anpassade och relevanta erbjudanden som passar ens personliga profil. Siffran är högst i åldersgruppen 40-49 år, där 43 procent uppger detta.

– Det finns en stor potential för handeln att på ett bättre sätt hjälpa den digitalt medvetna konsumenten med rätt typ av erbjudanden i rätt sammanhang, i realtid. Det bygger långsiktig lojalitet samtidigt som det driver spontan försäljning vid butiksbesök. Kombinationen av kundinsikt genom kunddata från en kundklubbsmedlem och att kunden är villig att ge sig tillkänna gör både shopparen och handlaren till vinnare , säger Peter Fischer.

Bilaga: statistik från Vismas Kundlojalitetsundersökning

Frida Bosma, pr-ansvarig Visma i Sverige, 072-211 27 63, frida.bosma@visma.com
Peter Fischer, Divisionsdirektör på Visma Retail, 070-350 61 16, peter.fischer@visma.com

Om Visma Retails Kundlojalitetsundersökning
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo och är en riksrepresentativ, statistisk undersökning med 1550 intervjuer med personer i åldrarna 16-75 år. Urvalskriteriet var att den svarande måste vara medlem i minst en kundklubb. De branscher som undersöktes särskilt var dagligvaruhandeln, mode och apotek.

Om Visma Retail
Vi hjälper detaljister att framgångsrikt attrahera kunder till sina handelsplatser, öka försäljning genom förbättrad shoppingupplevelse och skapa lojala kunder. Detta genom smart användning av teknik som stödjer nödvändiga processer på alla nivåer. Vi erbjuder kompletta front- och backoffice-lösningar med ett brett utbud av tjänster. Det inkluderar exempelvis: kassasystem och centrala system för butiksdrift, lojalitetssystem samt tjänster som projektledning, rådgivning, support, teknisk service och IT-drift.