Var tredje småföretag kan gå i graven vid generationsskifte

Var tredje småföretagare, 34 procent, planerar att avveckla sin verksamhet när de är redo att dra sig tillbaka. Lika många har ingen plan alls. Det innebär att tusentals jobb riskerar att försvinna, visar en ny kartläggning som Visma Spcs genomfört bland fler än 1 000 småföretagare.

– Fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag. Därför är det mycket oroande att så många mindre företag riskerar att försvinna. Det måste bli enklare att lämna över en välfungerande verksamhet, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Vismas undersökning visar att var tredje småföretagare i Sverige, 34 procent, planerar att lägga ned bolaget när det är dags att dra sig tillbaka. Dessutom svarar lika många, 34 procent, att de helt enkelt inte vet vad som kommer hända med företaget. Bara 16 procent tror på en försäljning, oftast till en köpare utanför bolaget.

Samtidigt beräknas omkring 100 000 bolag behöva nya ägare inom tio år för att deras nuvarande snart går i pension. Skulle så många som en tredjedel då läggas ned innebär det att tiotusentals fungerande företag går förlorade, och med dem många arbetstillfällen.

– Vi riskerar att kasta bort tusentals jobb. Med goda förutsättningar för nya ägare att ta över väl fungerande verksamheter kan de korta sin startsträcka rejält, öka den personliga tryggheten och bevara medarbetarnas jobb, säger Boo Gunnarson.

Att aktivt bygga företaget för överlämning är också mycket ovanligt. Bara sex procent av de tillfrågade småföretagarna svarar att de planerar att ta in någon i bolaget i syfte att de sedan ska ta över verksamheten. Däremot hade var tredje, 30 procent, kunnat tänka sig att själva ta över ett befintligt bolag i stället för att starta ett eget.

I Sverige finns omkring en miljon företag registrerade hos Bolagsverket, varav merparten är små bolag med upp till nio anställda. Samtidigt Visma Spcs årliga Sifoundersökningar att så många som var tredje svensk drömmer om att bli egen företagare.

För mer information, kontakta gärna:
Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Malin Fredriksson, pr-ansvarig på Visma Spcs, 073-313 43 88, malin.fredriksson@visma.com

Fakta: Sju tips för att sälja småföretag

• Starta helst processen flera år i förväg.
  • Fundera på vem din ideala köpare är utifrån hur vill du att företaget ska utvecklas.
  • Hitta din köpare – sannolikt finns de hos kunder, leverantörer, konkurrenter, personalen, inom familjen, bland delägare eller affärsbekanta. Svensk företagsförmedling, EU Commerce, Bolagsplatsen, Länia och Blocket är andra sätt.
  • Trimma och värdera företaget. Det kan göra stor skillnad på priset.
  • Var försiktig med information i ett tidigt skede. Mäklare låter alla spekulanter skriva på sekretessavtal.
  • Lås dig inte för tidigt vid en köpare, så får du bättre förhandlingsläge.
  • Fundera på om du vill stanna som rådgivare. Det finns flera alternativ som kan gynna både dig och köparen.

Läs mer på Visma Spcs - Småföretagsliv.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes via e-post mellan 8 april och 30 april 2022. Sammanlagt svarade 1 033 småföretag på följande frågor:

1. Vad händer med ditt företag den dag du går i pension?
  2. Om möjligheten hade funnits, hade du kunnat tänka dig att ta över ett befintligt bolag i stället för att starta ett nytt/eget?
  3. Planerar du att ta in en eller flera personer i din verksamhet i syfte att de ska ta över verksamheten?

• småföretag

---------------------
Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara, för effektivare och starkare samhällen. Vi förenklar och automatiserar arbetet för företag och organisationer av alla storlekar och därigenom förbättrar vi människors vardag. Med 15 000 anställda, 1 200 000 privata och offentliga kunder i Norden, Benelux, Central-, Östeuropa samt Latinamerika och en omsättning på 2 081 miljoner euro år 2021 är vi engagerade i att göra morgondagen bättre än idag. Besök oss på visma.se.

Malin Fredriksson

Pressansvarig Visma Spcs +46 73 313 43 88