Visma bygger om för flexibelt arbetsliv efter corona

Visma har tecknat ett nytt tioårigt hyresavtal med Castellum för 6 300 kvadratmeter kontorsyta i Växjö. Samtidigt görs stora investeringar för att anpassa lokalerna till ett hållbart arbetsliv där allt fler medarbetare söker balans i livet genom att kombinera kontors- och hemarbete.

– Det känns väldigt inspirerande att få nya moderna lokaler! Genom att bygga om får vi ännu bättre förutsättningar att sätta våra medarbetares välmående i fokus och fortsätta växa, säger Charlotte von Sydow, vd för Visma Spcs.

Det tioåriga hyresavtalet gäller för 6 300 kvadratmeter kontorsyta på Sambandsvägen i Växjö. Vismas medarbetare har nästan uteslutande arbetat hemifrån sedan coronapandemin bröt ut, samtidigt som företaget har fortsatt att rekrytera i hög takt under hela perioden. Lokalerna anpassas nu till ett flexibelt arbetsliv där många söker en variation mellan distansarbete och närvaro på kontoret.

– Pandemin har förändrat synen på var vi arbetar och lockat fram en flexibilitet som vi tror är bra på många sätt. Vi vill erbjuda våra medarbetare möjligheter att själva välja när de jobbar på kontoret och när de jobbar hemifrån, för bättre balans i livet, säger Charlotte von Sydow.

Visma och Castellums gemensamma arbete med att utforma kontorslokalerna har redan inletts. Kunskap och inspiration hämtas i hög utsträckning från Vismakoncernens arbete med att skapa moderna arbetsplatser. Det nya kontoret kommer exempelvis att byggas med större fokus på gemensamma utrymmen och flexibla miljöer. Ett cykelgarage kommer att byggas för att uppmuntra ett hållbart resande till och från kontoret. Därtill kommer bland annat ett café i entréplan och en padelbana på innergården.

– Det är roligt att vara med och utveckla Växjö med attraktiva kontor som lockar fler medarbetare. Jag är glad att Castellum bidrar till att skapa en spännande och flexibel arbetsplats för Visma, säger Jenny Rungegård, affärsområdeschef på Castellum.

Renoveringen pågår under andra halvåret 2021 och lokalerna kommer successivt att tas i bruk under året. Visma är Växjös näst största privata arbetsgivare, efter Volvo i Braås. Medarbetarna har informerats om det nya hyresavtalet och den kommande ombyggnaden.

För mer information, kontakta gärna:
Charlotte von Sydow, vd, Visma Spcs, 070-392 01 22, charlotte.von.sydow@visma.com
Kajsa Lüning, HR-chef, Visma Spcs, 070-342 13 04, kajsa.luning@visma.com
Jenny Rungegård, affärsområdeschef Växjö, Castellum, 072-229 22 44, jenny.rungegard@castellum.se

• arbetsliv

---------------------
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med 12 500 anställda, 1 000 000 kunder och en omsättning på 1 741 miljoner euro under 2020 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa. Besök Visma.se