Visma förvärvar Fordonskontroll Sverige AB som förenklar fordonsadministrationen för svenska bolag och offentliga verksamheter

Uppköpet av Fordonskontroll Sverige AB ger Visma möjlighet att erbjuda en förenklad hantering av fordon inom både privat och offentlig sektor.

- Vi har via våra bolag Visma Software och TransPA samarbetat med Fordonskontroll under flera år och vet hur väl deras systemlösning för att digitalisera administrationen kring fordon fungerar. Vi är glada att kunna välkomna dem in i Visma-familjen och göra det ännu enklare för våra kunder att ta del av deras lösning, säger Carola Lissel, Strategy Director på Visma i Sverige.

Fordonskontrolls systemlösning för fordonsadministration riktar sig till företag, kommuner, landsting och myndigheter och passar en fordonsflotta innehållande allt ifrån ett tiotal fordon till flera tusen fordon. Lösningen har integrationer med en rad olika fordonsrelaterade system för att inhämta data kring exempelvis positionsdata, miljöklass, mätarställning etc.

- Vi är mycket glada över att bli en del av Visma. Visma är en stark, trygg och mycket kompetent partner. Tillsammans fortsätter vi att med kunden i fokus vidareutveckla och stärka vår produkt, säger Daniel Wagerman, VD på Fordonskontroll Sverige AB.

Med Norden som bas har Visma vuxit och blivit en av Europas ledande leverantör av molnbaserad mjukvara (SaaS) till både privat och offentlig sektor. Under 2022 har Visma ytterligare förstärkt den ställningen genom organisk tillväxt och nya förvärv. Förvärvet av Fordonskontroll blir Vismas 43:e förvärv hittills i år.

Om Fordonskontroll Sverige AB
Fordonskontroll Sverige AB grundades 2005 av Daniel Wagerman, med bakgrund från transportbranschen och Patrik Holmström med bakgrund från IT-branschen. Affärsidén är att erbjuda en mjukvara/systemlösning som gör det enkelt för bolag att administrera sina, små eller stora, fordonsflottor. Bland Fordonskontroll Sverige AB:s kunder finns de som har tiotalet fordon upp till flera tusen fordon. Företaget omsatte år 2021 14,8 miljoner SEK.

---------------------
Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara, för effektivare och starkare samhällen. Vi förenklar och automatiserar arbetet för företag och organisationer av alla storlekar och därigenom förbättrar vi människors vardag. Tillsammans är vi 13 500 anställda som är dedikerade till att göra morgondagen bättre för våra 1 400 000 privata och offentliga kunder i Europa och Latinamerika. 2021 hade Visma en omsättning på 2 081 miljoner euro. Besök oss på visma.se.