Visma går in på franska marknaden genom köpet av mjukvarubolaget Inqom

Visma har tecknat avtal om uppköp av Inqom, ett Paris-baserat mjukvarubolag som automatiserar redovisningsprocesser genom artificiell intelligens.

När affären går igenom blir det Vismas debut på den franska marknaden och innebär att bolaget nu finns representerat i 29 länder i Europa och Latinamerika. Därmed stärks Vismas position som en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk programvara.

- Vi är oerhört glada över att vi nu går in på den franska marknaden genom vår investering i Inqom. Precis som Visma utvecklar de unik teknologi som hjälper kunder att blir mer effektiva och konkurrenskraftiga. Med detta förvärv förstärker vi vår tillväxtstrategi ytterligare på både nya och befintliga marknader, säger Vismas CEO Merete Hverven.

Under de senaste åren har Visma tagit steget in på nya marknader som Polen, Österrike, Portugal och Spanien, vanligtvis genom uppköp av lokala aktörer. Inqom blir Vismas 31 uppköp under 2022, att jämföra med 42 uppköp totalt under hela 2021. Gemensamt för samtliga förvärvade bolag är att de levererar framgångsrika molntjänster med hög kundnöjdhet och har en betydande tillväxtpotential i och utanför sin lokala marknad.

Stor tillväxtpotential i Frankrike
Med Norden som bas har Visma vuxit och blivit en av Europas största leverantör av molnbaserad mjukvara (SaaS) till både privat och offentlig sektor, med fokus på affärssystem, HR-system och mjukvara till offentlig sektor.

- Med Visma öppnas det upp nya och viktiga marknadsmöjligheter för oss och vi ser stor tillväxtpotential i Frankrike. Bolag inom redovisning är pressade att automatisera komplexa, tidskrävande processer, både för att attrahera nya medarbetare och för att möta kraven från kunderna. Vi har verktygen som kan hjälpa dem med det, säger Romain Passilly, CEO på Inqom.

Om Inqom
    Inqom etablerades 2016 erbjuder en ny generation SaaS mjukvara som automatiserar redovisningprocesser med hjälp av artificiell intelligens. Fler än 1000 redovisningsbyråer och bolag inom SME-segmentet nyttjar lösningen idag. Bolaget är baserat i Paris och har närmare 100 anställda.

www.inqom.com

För mer information kontakta gärna:

Mikael Westöö, Chairman, Inqom

Tel. +46735110424

Mail. mikael.westoo@visma.com

Romain Legresy, COO, Inqom

Mail. romaincm@inqom.com

Romain Passilly, CEO, Inqom

Mail. romain@inqom.com

• uppköp
    • företagande
    • digitalisering

---------------------
    Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara, för effektivare och starkare samhällen. Vi förenklar och automatiserar arbetet för företag och organisationer av alla storlekar och därigenom förbättrar vi människors vardag. Med 15 000 anställda, 1 200 000 privata och offentliga kunder i Norden, Benelux, Central-, Östeuropa samt Latinamerika och en omsättning på 2 081 miljoner euro år 2021 är vi engagerade i att göra morgondagen bättre än idag. Besök oss på visma.se.