Visma gör ny helhetsaffär i apoteksbranschen

Den växande apotekskedjan Apotek Hjärtat har valt Visma som leverantör av lösningar och tjänster inom redovisning, lönehantering, butiksdata och recepthantering.

– Detta är den andra affären på kort tid, där Visma erbjuder en helhetslösning för de nya företagen på apoteksmarknaden, där kraven är stora på såväl säkerhet som anpassning, säger Magnus Hedlund, vd i Visma Services.

Apotek Hjärtat är med sina drygt 200 apotek den största fristående apotekskedjan i Sverige. Med helhetslösningen från Visma får man ett flexibelt system för sin landsomfattande verksamhet.

I lösningen ingår outsourcing av ekonomi- och lönetjänster till Visma Services, som skapar ett team av konsulter som kommer hantera allt från kund- och leverantörsreskontra, löpande redovisning till löneadministration.

Från Pharma Solutions, som samägs av Visma Retail och Sirius IT, levereras en komplett butiksdatalösning med tillhörande receptexpeditionsmodul. Konceptet går under namnet PharmaSuite och är godkänd av Apotekens Service AB.

Magnus Hedlund, vd Visma Services AB +46 869 390 71, magnus.hedlund@visma.se
Henrik Larsson, vd PharmaSolutions, +46 73 057 02 22, henrik.larsson@pharmasolutions.se

• apoteksmarknaden
  • ekonomilösningar
  • butiksdatalösning
  • affärssystem

Visma ger små och stora företag, handel, offentlig verksamhet, organisationer och föreningar effektiva lösningar för ekonomisk administration och verksamhetsstyrning. Vismakoncernen har 3.700 anställda i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Holland och Rumänien. I Sverige sysselsätts drygt 1.000 personer.