Visma intensifierar sin molnstrategi genom att avyttra it-konsultverksamheten med fokus på digital transformation till CVC Capital Partners Fund VIII

Den del som avyttras är Vismas it-konsultverksamhet, med fokus på digital transformation, som har varit en del av divisionen Visma Custom Solutions. Verksamheten är en ledande leverantör av verksamhetskritiska it-lösningar och konsulttjänster med 2 000 medarbetare i Norden och Litauen och 8 000 kunder inom både privat och offentlig sektor. Försäljningen av divisionens svenska del inkluderar bolagen Visma Consulting AB, Visma bWise AB och Trimma AB med totalt över 200 medarbetare.

Med sitt fokus på utveckling av kundanpassade lösningar och it-konsulttjänster skiljer sig affärsmodellen från resten av Visma-koncernen som är fokuserad kring SaaS (Software as a Service) och standardiserade lösningar.

Flera finansiella aktörer har under de senaste månaderna visat intresse för Vismas konsultverksamhet vilket resulterat i en sluten auktionsprocess med en utvald grupp potentiella köpare. En viktig förutsättning för transaktionen är att både Visma och det nye bolaget kan uppnå ännu starkare tillväxt som två separata bolag.

För Visma betyder affären en renodling av kärnverksamheten inom verksamhetskritisk, molnbaserad programvara till privata och offentliga kunder i Europa.

- Vi tror att detta är en bra lösning för alla parter som gör att konsultverksamheten kan utvecklas snabbare och bättre som ett oberoende företag. För Visma innebär det ett ännu tydligare fokus på vår kärnverksamhet framöver, och vi får ytterligare medel för att driva vår ambitiösa tillväxtstrategi, säger Merete Hverven, VD för Visma.

CVC är en ledande investerare med ett global nätverk med 25 kontor runt om i världen. CVC har varit aktiva på den nordiska marknaden i mer än 20 år och har under den tiden framgångsrikt samarbetat med en rad företag i regionen.

- Vi är oerhört glada över den här möjligheten att investera och utveckla det nya bolaget, som har haft en imponerande tillväxt med Visma som ägare. Verksamheten är väl positionerad för att fortsätta sin tillväxtresa genom att leverera stora digitala utvecklingsprojekt i de nordiska länderna och vi ser fram emot att få arbeta vidare med deras duktiga team för att utveckla dem ytterligare, säger Christoffer Sjøqvist, Senior Managing Director och Head of CVC Denmark och Leif Lindbäck, partner och Head of CVC TMT EMEA.

En ledande aktör i Norden

Visma Custom Solutions har visat lönsam tillväxt över flera år och har de senaste åren ökat sin omsättning med i genomsnitt 22 procent årligen. Omsättningen 2021 var på rekordhöga 280 miljoner euro, något som gör verksamheten till ett av de största it-konsultbolagen i Norden.

Det nya bolagets projekt sträcker sig över hela livscykeln av utveckling av mjukvara och applikationer, med lösningar inom GovTech, analytics, cybersäkerhet och molntjänster. Bolaget kommer att ha 30 kontor över hela Norden och i Litauen, med huvudkontor i Köpenhamn.

CVC kommer att stödja Custom Solutions befintliga ledning och anställda att behålla och utveckla sin ledande marknadsposition genom både organisk tillväxt och framtida förvärv, under ett nytt varumärke. Nuvarande divisionsdirektör för Custom Solutions, Carsten Boje Møller, kommer att överta rollen som VD i det nya bolaget.

- Detta är en fantastisk möjlighet för oss att skapa en ledande nordisk it-konsultverksamhet med fokus på digital transformation. Jag är mycket nöjd med att få CVC ombord, eftersom de stödjer vår strategi och tillväxtambitioner. Detta har varit de viktigaste kriterierna när vi valde rätt ägare till vårt nya företag och vi ser fram emot att se vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger Møller.

De finansiella villkoren för affären är inte offentliggjorda.

Visma fortsätter molnresan

Sedan starten 1996 har Visma vuxit både organiskt och genom förvärv och blivit ett av Europas största mjukvaruföretag, och en marknadsledare inom molnbaserade affärs- och ekonomisystem samt lönehantering för verksamheter i Europa.

Koncernen rapporterade rekordintäkter på 2,1 miljarder euro 2021, efter en period av oavbruten årlig tillväxt på 19 procent i genomsnitt sedan 2006.

Under samma period växte EBITDA med i genomsnitt 24 procent per år och nådde också rekordhöga 590 miljoner euro 2021.

Vismas andel av molnintäkterna var 81 procent i slutet av första kvartalet 2022. Koncernens andel av abonnemangsbaserade, återkommande intäkter, som låg på 83 procent i slutet av första kvartalet i år, förväntas öka efter avyttringen.

Om Visma

Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara, för effektivare och starkare samhällen. Vi förenklar och automatiserar arbetet för företag och organisationer av alla storlekar och därigenom förbättrar vi människors vardag. Med 15 000 anställda, 1 200 000 privata och offentliga kunder i Norden, Benelux, Central-, Östeuropa samt Latinamerika och en omsättning på 2 081 miljoner euro år 2021 är vi engagerade i att göra morgondagen bättre än idag. Besök oss på visma.se.

Om CVC Capital Partners

CVC är ett ledande private equity- och investmentbolag med ett nätverk av 25 kontor i Europa, Asien och USA, med cirka 125 miljarder euro i förvaltningskapital. Sedan starten 1981 har CVC hanterat över 155 miljarder euro från några av världens ledande institutionella investerare genom sina private equity- och kreditstrategier. Fonder som förvaltas eller rådges av CVC är investerade i över 100 företag världen över och som tillsammans har en årlig omsättning på cirka 100 miljarder euro och sysselsätter mer än 500 000 personer. För ytterligare information om CVC, besök www.cvc.com.

• digitalisering

---------------------