Visma lanserar hållbar kravhantering med människor och miljö i centrum

Med Visma eKrav får små och medelstora företag tillgång en digital kravprocess som på ett ansvarsfullt sätt säkerställer betalning. All kommunikation skickas via digitala brevlådor och Visma skänker 1 krona per digitalt brev till organisationer som jobbar aktivt med miljön. Först ut är Vi-skogen, en biståndsorganisation som bekämpar fattigdom och förbättrar miljön genom att genom att plantera träd. Det gör Visma eKrav till en hållbar kravhantering som sätter individen, miljön och samhället i centrum.

– Det har nog aldrig varit viktigare för företag att få betalt än nu. Verksamheter med ett väl fungerande kassaflöde kan enklare undvika att hamna i en likviditetskris. Det handlar helt enkelt om att skapa översikt, struktur och rutiner som gör att fler kan få hjälp att betala i tid. Med Visma eKrav blir det enklare att ta det ansvaret, samtidigt som du som kund är med och minskar miljöpåverkan och behandlar dina egna kunder på ett ansvarsfullt sätt, säger Anders Lindén, produkt- och partneransvarig på Visma.

Med Visma eKrav får små och medelstora företag en molnbaserad och kostnadsfri kravprocess som på ett ansvarsfullt sätt säkerställer betalningar. Nu har tjänsten fått ett nytt utseende, fler funktioner och blivit smidigare och enklare att använda. Nytt är också att hållbarhet står i fokus. En extra notis skickas till den som ska betala innan ärendet lämnas till Kronofogden med en förklaring om vad en betalningsanmärkning innebär för dig som person eller företag. Vi vill påminna om vikten av att betala samt de alternativ som finns att tillgå om kunden inte kan betala just nu. För Visma som inkassoföretag är det viktigt att försöka minska skuldsättningen i samhället.

– Sena eller uteblivna betalningar innebär ökade och onödiga kostnader. Därför jobbar vi aktivt med att försöka undvika det. Det kan handla om att ge rätt förutsättningar för människor att kunna betala, en möjlighet att dela upp skulden i en avbetalningsplan men också en chans att förstå konsekvenserna av att inte betala. Med tanke på rådande situation är det ännu viktigare med ansvarsfull kravhantering för att inte bidra till en ökad skuldsättning. Åtgärderna kan tyckas vara små, men effekterna vi sett är stora, säger Anders Lindén.

I tjänsten Visma eKrav skickas all kommunikation i första hand till digitala brevlådor. Det snabbar upp processen och ger kunden maximal tid på sig att agera och lösa problemet med den aktuella betalningen. Det minskar också klimatavtrycket och för att bidra till en bättre miljö skänker Visma 1 krona för varje brev som skickas digitalt. Bidraget går till organisationer med tydligt fokus på miljö och hållbarhet och att det finns ett registrerat 90-konto. Under 2020 får Vi-skogen ta del av bidraget. Det är en biståndsorganisation som bekämpar fattigdom och förbättrar miljön genom att genom att plantera träd.

För mer information, kontakta gärna:

Anders Lindén, produkt och partneransvarig på Visma Financial Solutions, 073-374 39 88 anders.linden@visma.com

Magnus Månsson, vd förVisma Financial Solutions, 070-258 53 47, magnus.mansson@visma.com

Om eKrav

Tjänsten eKrav erbjuder små och medelstora företag samma kravrutiner med påminnelse- och inkassotjänster som stora bolag har tillgång till. Avtal där hela fakturabeloppet tillfaller kunden och där Visma endast behåller eventuell påminnelseavgift. Ingen årsavgift eller fakturaavgift tillkommer. eKrav är helt automatiserad och bygger på att den som vill få betalt själv registrerar sina fakturor. Användaren kan snabbt och enkelt vara igång eftersom eKrav inte kräver någon integration mot affärssystem utan är webbaserad och tillgänglig för alla företagare.

Om Visma Financial Solutions

Visma Financial Solutions startade 1993 som ett nischföretag för fordringar inom energibranschen. Bolaget köptes upp 2006 av Vismakoncernen. Företaget är idag en av landets ledande aktörer inom fordringshantering både inom offentlig och privat sektor. Bolaget erbjuder skräddarsydda lösningar och finns även integrerad i Vismas olika ekonomisystem. Målet är att förenkla och effektivisera kundernas fakturerings- och kravprocesser. Bolaget har idag drygt 90 anställda.

• digitalisering

---------------------
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 11 000 anställda, 1 000 000 kundavtal och en omsättning på 1 526 miljoner euro under 2019 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.

Magnus Månsson

VD på Visma Financial Solutions