Visma, Logivia och Esri ger kontroll på transporterna

Visma, Logivia och Esri Sverige har tillsammans utvecklat en IT-lösning som ger kontroll över transporter och transportkostnader. Det är ett komplett system för planering, styrning och uppföljning av transporter på strategisk, taktisk och operativ nivå.

− Med en hårdnande konkurrens blir logistiken en allt viktigare del i företags kunderbjudande. Kraven på att leverera allt på rätt tid till rätt kostnad ställer stora krav på precision i logistiken. Lägg därtill skenande bränslepriser, höga service- och miljöambitioner och ständiga förändringar, så inser man att en IT-lösning som kan effektivisera och hantera planeringen av transporter på strategisk, taktisk och operativ nivå är vital för lönsamheten, säger Bengt-Erik Johansson, projektledare på Visma Sirius.

Kompletterande samarbete
I partnerskapet kompletterar man varandra genom att ta vara på varje företags styrkor – Logivias logistikkompetens, Esris GIS-kompetens och Visma som stor och kompetent leverantör av affärskritiska system.

− Stora logistiklösningar är alltför komplexa för att kunna hanteras manuellt. Vår plattform med sin unika regelmotor säkerställer att logistiken genomförs enligt taktiska och strategisk planer, säger Anders Stensiö, vd för Logivia.

Prisvärda speciallösningar
Genom att enkelt förändra i det samlade regelverket kan man snabbt förändra sin logistik och göra speciallösningar för olika kunder utan att kostnaderna drar iväg.

− Det handlar i slutänden om konkurrenskraft. Ska man hänga med i förändrade marknadsförutsättningar, ska IT-systemet vara ett vapen för att genomföra förändringar i logistiken. Det svåra är inte att lösa dagens problem, utan att även skapa förutsättningar för att lösa morgondagen, säger Anders Stensiö.

− Den geografiska dimensionen tillför att man med större precision än tidigare kan åskådliggöra och analysera logistikkedjan, för att upptäcka flaskhalsar och förbättringsområden både på strategisk, taktisk och operativ nivå. För transportintensiva företag är stor del av verksamhetsinformationen geografiskt kopplad och det är därför GIS bidrar med så stor nytta, säger Jenny Moche, Business Area Manager hos Esri Sverige.

Om Logivia
Logivia är ett kunskapsföretag inom IT- och logistik. Sedan 2002 har Logivia levererat driftkritiska system som löser logistikens mest komplexa problem. Användarna finns bland transportköpare, speditörer och åkerier, exempelvis Coop, Delego, Lastbilsstation, Karlsson Spedition och Bring. Logivia levererar även konsulttjänster med fokus på utveckling och simulering av nya logistiklösningar.

Om Esri Sverige
Esri Sverige är landets största och mest kompletta leverantör av GIS-lösningar för privat och offentlig sektor. Man arbetar med världens främsta programvaror för hantering av geografisk information. Esri Sverige har 150 medarbetare i Gävle, Stockholm, Falun, Karlskrona, Malmö, Jönköping och Växjö. Företaget omsätter mer än 200 miljoner kronor, och produkterna och lösningarna finns hos fler än 30 000 svenska användare.

Bengt-Erik Johansson, projektledare Visma Sirius, 08-633 22 79, bengt-erik.johansson@visma.com
Anders Stensiö, vd för Logivia, 08-522 567 92, anders.stensio@logivia.se
Jenny Moche, Business Area Manager,Logistics, Esri Sverige, 08-655 32 53, jenny.moche@esri.se