Visma säljer två produktområden inom inköp- och upphandlingslösningar

Mercell, en europeisk leverantör av upphandlingstjänster, köper Opic och Tendsign från Visma.

Visma har slutit ett avtal med Mercell Holding AS att avyttra två av sina tjänster för inköp- och upphandling, Opic och Tendsign. Opic är en molnbaserad bevakningstjänst för leverantörer att finna information om offentliga upphandlingar, bevaka konkurrenter och finna affärsmöjligheter inom offentlig sektor. Tendsign är en molntjänst som genom att digitalisera upphandlingsprocessen, gör denna enklare och säkrare.

Visma har under åren lyckats bygga ett högkvalitativt nordiskt ekosystem kring inköp- och upphandling tjänster, anpassade för små- och medelstora företag, stora organisationer och offentlig verksamhet. En renodling av detta ekosystem sker nu som en naturlig del av uppdateringar i Visma koncernens strategi.

Samtidigt har Mercell Group, med ambitionen att bli europas ledande leverantör av inköp- och upphandlingstjänster, beslutat att ta steget att förverkliga denna ambition i Sverige och Norge. Opic och Tendsign blir nu en del av en koncern som har denna typ av tjänster som sin kärnverksamhet på den europeiska marknaden. Mercell kommer driva den gemensamma Opic- och Tendsign-verksamheten som en europeisk, kundfokuserad och teknikdriven leverantör av molnlösningar.

Visma Proceedo som är en purchase to pay-lösning som automatiserar inköpsprocessen från beställning till betalning kommer fortsatt finnas inom Visma. Visma och Mercell kommer fortsätta samarbeta för att kunder som använder både TendSign och Proceedo och som köpt en integration mellan lösningarna, ska ha en fortsatt bra kundupplevelse.

– Marknaden för inköpstjänster växer och vi tror att upphandlings- och bevakningstjänsternas potential bäst tillvaratas inom en koncern med detta som sin kärnverksamhet. Vi är övertygade att Mercell är både hängivna till och i en unik position att ta dessa lösningar till en ny nivå i den europeiska marknaden, säger Vismas koncerndirektör (CEO) Merete Hverven.

– Varje välfungerande samhälle är beroende av bra inköps/upphandlingsprocesser och detta är en viktig del av Mercells samhällsansvar. Under de senaste året har Mercell vuxit genom förvärv och har haft nöjet att välkomna in åtta nya bolag. Det är med glädje och stort engagemang jag nu kan säga att vi nått ett slutgiltigt avtal med Visma att förvärva deras kvalitetsprodukter Tendsign och Opic. Genom detta förvärv stärker vi vår produktportfölj avsevärt och vi är övertygade att detta kommer gynna våra kunder inom privat och offentlig sektor, säger Terje Wibe, vd för Mercell Group.

– Jag känner mig trygg med att Opic och TendSign kommer att fortsätta växa i en koncern som investerar specifikt i ekosystemet kring upphandling och anbud. När det gäller Proceedo så kommer Visma fortsätta investera och säkerställa att Proceedo är förstahandsvalet för kunder inom offentlig och privat sektor som vill realisera verksamhetsnytta genom en "best of breed"-lösning för inköp- och fakturahantering, fortsätter Marie Ceder, vd för Visma Commerce AB.

Transaktionens tidshorisont har bestämts i ett aktieköpsavtal och förväntas genomföras under december.

För mer information, kontakta gärna:

Merete Hverven, CEO Visma, +47 48 02 14 15

Marie Ceder, vd för Visma Commerce AB, +46 702 613 341

Om Mercell:

Mercell är en ledande digital plattform för offentlig anbuds- och upphandlingstjänster och har nyligen klivit in på eProcurement-marknaden. Företaget har cirka 1000 pre-award inköpare, mer än 330 post-award inköpare och nära 16 000 leverantörer som kunder.

Mercells unika marknadsplats förenklar anbuds- och upphandlingsprocessen och gör det säkert och enkelt för inköpare att hitta relevanta leverantörer för sina anbud och dagliga inköpsbehov. Mercell ser också till att leverantörer hittar relevanta affärsmöjligheter samt verktyg för leverantörerna att digitalt ta emot och hantera inköp från offentliga och privata köpare.

Mercell levererar tjänster till offentliga och privata köpare i 13 europeiska länder och vårt mål är att bli det ledande SaaS-plattformen för e-anbud och e-upphandling i Europa. Besök mercell.com.

---------------------
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 11 000 anställda, 1 000 000 kundavtal och en omsättning på 1 526 miljoner euro under 2019 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.