Visma Spcs utökar satsningen kring hockey för tjejer med Växjö Lakers

Visma Spcs och Växjö Lakers Stort hjärta-samarbete att bredda hockey för tjejer, som startade för två år sedan, har visat sig vara ett framgångsrikt partnerskap, då man har gått från 5 till 80 aktiva tjejer i föreningen. Nu förlänger Visma och Växjö Lakers samarbetet och ökar fokuset på att få fler tjejer att hitta hockeyn.

Prova på hockeyn som är ett av de projekt Visma och Växjö Lakers började satsa på för två år sedan är en succé. Fjolårets prova på blev fulltecknad direkt med ca 190 deltagare. Tillsammans hoppas vi på samma fina respons till hösten för att få in fler tjejer i verksamheten.

– Vi på Visma Spcs brinner och arbetar för ett jämställt, inkluderande och hållbart samhälle, vill därför vara med och bidra till detta i Växjö och Växjö Lakers. Vi vill att våra partnerskap ska driva förändring i positiv riktning. Ishockey är vad många kallar en klassisk killsport och det vill vi ändra på. Att bryta fördomarna om vad som är en kill- eller tjejsport känns viktigt, säger Jens Ahlstrand, Executive Support Manager på Visma Spcs.

Förutom fortsättningen av prova på hockey kommer Visma och Växjö Lakers utveckla samarbetet kring rena tjejcamper och SLS-dag för tjejer, SLS står för smålagsspel, där man utöver aktiva inom Växjö Lakers kommer bjuda in spelare från hela södra Småland, detta för att uppmuntra och ge så många tjejer som möjligt tillfälle att spela ishockey tillsammans.

– Visma Spcs valde att öronmärka sitt engagemang till vår så nödvändiga tjejsatsning. Med Visma Spcs har vi kunnat utveckla vår prova på satsning som verkligen burit frukt. Vi är nu näst största föreningen i landet när det kommer till antalet aktiva tjejer inom hockey. Vi har tagit ett stort steg i att vara en inkluderande förening som är ett tvärsnitt av vårt samhälle och ser verkligen fram emot att fortsätta utveckla detta tillsammans med Visma Spcs, säger Johan Markusson, VD på Växjö Lakers.

Växjö Lakers Stort hjärta
En Stort Hjärta partner är för Växjö Lakers en partner som valt att ta samarbetet en nivå till. Tillsammans engagerar man sig och påverkar Växjö Lakers verksamhet i önskvärd riktning. Som samarbetspartner trycktestar och ifrågasätter man verksamhet på ett konstruktivt och kreativt sätt, allt i syfte att bli en bättre förening, ett bättre Växjö Lakers och en bättre partner.

För mer information kontakta:
Jens Ahlstrand, Executive Support Manager Visma Spcs
Mail: jens.ahlstrand@visma.com Tel: 070-279 30 78

Johan Markusson, VD Växjö Lakers
Mail: johan.markusson@vaxjolakers.se Tel: 070-227 60 61

Om Visma
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med 12 500 anställda, 1 000 000 kunder och en omsättning på 1 741 miljoner euro under 2020 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.

• hållbart företagande
  • partners

---------------------
Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara, för effektivare och starkare samhällen. Vi förenklar och automatiserar arbetet för företag och organisationer av alla storlekar och därigenom förbättrar vi människors vardag. Med 13 600 anställda, 1 100 000 privata och offentliga kunder i Norden, Benelux, Central-, Östeuropa samt Latinamerika och en omsättning på 1 741 miljoner euro år 2020 är vi engagerade i att göra morgondagen bättre än idag. Besök oss på visma.se.