Visma tecknar avtal med Norrbottens e-nämnd

Visma tecknar avtal med Norrbottens e-nämnd gällande dokument- och ärendehanteringssystem med stöd för möteshantering. Affärsvärdet på uppdraget uppskattas till ca 4 200 000 SEK/år baserat på ett medelvärde per avropsberättigad kommun.

– Vi är väldigt stolta att Visma återigen får förtroendet att digitalisera några av Sveriges nordligaste kommuner och vi ser fram emot att tillsammans med e-nämnden etablera Ciceron och därmed skapa förutsättningar för transparens mellan kommun, förtroendevalda och medborgare på ett säkert och effektivt sätt, säger Erika Berggren, säljchef på Visma Consulting.

Målet med upphandlingen är att införa ett nytt modernt, funktionellt och användarvänligt system för dokument- och ärendehanteringsprocessen som bidrar till en effektiv och säker handläggning, så som registrering, handläggning, möteshantering samt expediering/publicering.

Vismas system Ciceron ska underlätta hanteringen av handlingar och ärenden både för personal och förtroendevalda inom kommunens samtliga förvaltningar samt öka medborgarnas tillgänglighet till kommunal information. Affärsvärdet på uppdraget uppskattas till ca 4 200 000 SEK/år baserat på ett medelvärde per avropsberättigad kommun. Totalt affärsvärde beräknas således till 42 000 000 SEK över hela avtalsperioden inklusive eventuella avtalsförlängningar, förutsatt att samtliga 14 kommuner väljer att avropa tjänsten i sin helhet.

– Vår utmaning är att på ett smidigt och rationellt sätt göra de kommunala handlingarna mer tillgängliga för medborgarna via den kommunala hemsidan utan dubbelarbete samt att få handlingar som medborgarna skickar in via e-tjänster att direkt landa i ärendehanteringssystemet och det blir intressant att se vilka lösningar som Visma kan erbjuda, säger Lars Nilsson, arkivarie på Gällivare kommun.

För mer information, kontakta:

Erika Berggren, Säljchef på Visma Consulting AB via mobil: +46 70 588 66 24 eller e-post: erika.berggren@visma.com.

Information om Norrbottens e-nämnd

Kommunerna i Norrbotten ingår i en gemensam nämnd, kallad Norrbottens e-nämnd, för implementering av regeringens intentioner för e-samhället samt för att stödja digitaliseringen. Denna upphandling genomförs av den gemensamma nämnden via Bodens kommun som fått uppdraget att ansvara för upphandlingsförfarandet.

De kommuner som samverkar genom Norrbottens e-nämnd är Arjeplogs kommun, Arvidsjaurs kommun, Bodens kommun, Gällivare kommun, Haparanda stad, Jokkmokks kommun, Kalix kommun, Kiruna kommun, Luleå kommun, Pajala kommun, Piteå kommun, Älvsbyns kommun, Överkalix kommun och Övertorneå kommun. Luleå Kommun är värdkommun för nämnden.

• digitalisering

---------------------
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med 12 500 anställda, 1 000 000 kunder och en omsättning på 1 741 miljoner euro under 2020 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa. Besök Visma.se

Richard Börjesson