Vismas Hållbarhetspris 2020: Skogsstyrelsen, Ambea samt Umeå och Kungsbacka kommun vinnare

Varje år delar Visma Proceedo ut Hållbarhetspriset till verksamheter som har bidragit till ett mer hållbart samhälle genom att digitalisera och automatisera sina inköpsprocesser, i allt från upphandling till betalning. Vinnare av Hållbarhetspriset 2020 är statliga Skogsstyrelsen, omsorgsföretaget Ambea samt Umeå och Kungsbacka kommun.

– 2020 har varit utmanande för oss alla men tack vare redan etablerade och välfungerande digitala arbetsprocesser har vi kunnat fortsätta dialogen med våra kunder. Tack vare digital teknik kunde vi också dela ut Hållbarhetspriset i år och det gläder mig väldigt mycket. Att lyfta kommuner och verksamheter som sparar på samhällets resurser genom att digitalisera och automatisera, vilket exempelvis bidrar till att fler inom förskola och vård kan anställas, känns extra viktigt med tanke på det rådande läget, säger Stefan Norr, försäljningschef Visma Proceedo.

Sedan 2016 delar Visma Proceedo varje år ut Hållbarhetspriset. Syftet med priset är att lyfta organisationer som bidrar till minskad miljöpåverkan i enlighet med Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling.

Vismas Hållbarhetspris går till verksamheter som bidrar till ett mer hållbart samhälle genom att digitalisera sina inköpsprocesser, i allt från upphandling till betalning. Som till exempel automatiserar fakturahantering och därmed reducerar klimatavtrycken i form av minskad pappersanvändning, distribution, transport och lagring. Som exempelvis effektiviserar bort manuella, repetitiva och tidskrävande arbetsuppgifter och på så sätt använder de offentliga resurserna på ett sätt som skapar större värde för medborgarna.

Årets vinnare

Vinnare av Hållbarhetspriset 2020 är statliga Skogsstyrelsen, omsorgsföretaget Ambea samt Umeå och Kungsbacka kommun. Genom att öka graden av digitalisering och automatisering har vinnarna gjort betydande besparingar för respektive verksamhet:

• Skogsstyrelsen hanterar så mycket som 72 procent av sina fakturor på ett helt automatiserat sätt och får därför priset i kategorin Högst andel Touchless.
  • Umeå kommun är vinnare i kategorin Störst ökning Touchless. Under ett års tid har Umeå ökat antalet fakturor som hanteras helt utan handpåläggning från 40 till 54 procent.
  • Kungsbacka kommun tilldelas priset i kategorin Högst andel – match för sitt målmedvetna arbete från en redan hög nivå med att öka matchen mellan fakturor och bakomliggande order eller abonnemang, en förutsättning för en helt automatiserad process präglad av kvalitet och avtalstrohet.
  • Ambea har lyckats öka andelen fakturor som matchar en bakomliggande order eller abonnemang från 30 till 50 procent under det senaste året och får därför priset i kategorin Störst ökning – match.

För mer information, kontakta gärna:

Stefan Norr försäljningschef på Visma Proceedo, stefan.norr@visma.com, 0733-98 11 55.

Fakta: Automatiserad fakturahantering och digital upphandling

En genomsnittlig svensk kommun som automatiserar sitt fakturaflöde med e-faktura kan i snitt spara 28 5000 timmar eller 13,5 heltidstjänster per. Det frigör tid genom att till exempel personal slipper godkänna och kontera fakturor och istället kan lägga mer tid på elever, vårdtagare eller andra brukare. På samma sätt är en digital process skapa mer effektiva, kollaborativa, affärsmässiga och tidsbesparande upphandlingar. Tid som kan lägga på att skapa bättre avtalsrelationer, uppföljning och analys. Digitalisering och automatisering kan därför bidra till att skapa ännu större värde för verksamheten i samhället i stort.

• digitalisering
  • anbud

---------------------
Visma erbjuder programvara och tjänster som förenklar, digitaliserar och effektiviserar affärsprocesser inom privat och offentlig sektor. Koncernen verkar i Norden, Benelux, Centraleuropa och Östeuropa. Med fler än 11 000 anställda, 1 000 000 kundavtal och en omsättning på 1 526 miljoner euro under 2019 är koncernen ett av de ledande programvaruföretagen i Europa.