Ny ledning för StemCare

Skandinaviens ledande privata stamcellsbank StemCare köptes under hösten 2015 av tyska Vita34 som är Europas största stamcellsbank, vilket har föranlett ledningsförändringar.

StemCares VD sedan 2008, Lisbeth Juhl Christensen, avgår genom en ömsesidig överenskommelse och som en naturlig del av bolagets strategiska utveckling. Ny VD blir Vita34’s CEO Dr André Gerth. Det danska dotterbolaget StemCare instiftar även en ny befattning i form av vice direktör som tillträds av nuvarande kvalitetschefen Julie Molin.

Förändringen i ledningen sker efter att den första integrationen av bolagen nu är avklarad och att StemCares fortsatta verksamhet och kundbas är på plats.

- Det har varit en unik process i nästan åtta år och jag är stolt över att tillsammans med mina kollegor ha lyckats sätta stamceller från navelsträngen på dagordningen. Samtidigt är jag glad över att StemCare nu är en del av en större internationell grupp där de bästa förutsättningarna för bolagets fortsatta utveckling finns, säger Lisbeth Juhl Christensen.

- Jag vill tacka Lisbeth Juhl Christensen för hennes hårda arbete för StemCare. Hon är, tillsammans med duktiga kollegor, anledningen till StemCares starka expansion, och inte bara på den danska marknaden, men också genom strategiska allianser och samarbetsavtal med utländska stamcellsbanker. Att Vita34 med StemCare uppnått en solid plattform för vidare expansion på de nordiska marknaderna ska Lisbeth Juhl Christensen ha en stor del av äran för. Det säger Vita34s VD André Gerth.

För mer information kontakta: Julie Molin, vice direktör StemCare, +45 28 91 48 30 eller på jumo@stemcare.dk

StemCare A/S grundades i Danmark 2003 och har varit verksamma i Sverige sedan 2014. Sedan september 2015 är StemCare med tillhörande dotterbolag en del av den börsnoterade (på Frankfurtbörsen) tyska Vita 34 AG gruppen med säte i Leipzig. Läs mer på www.StemCare.se

Vita 34 är en av världens största stamcellsbanker med fler än 120 000 prover lagrade och 29 stycken genomförda behandlingar, där deras kunders sparade stamceller använts. Vita 34 började sin verksamhet redan 1997 i Tyskland. Idag har företaget verksamhet i över 20 länder.

• vita 34
  • julie molin
  • stamceller
  • stamcellsbank