E-handelsföretaget Vitaminvaruhuset.se har infört söndagsstopptid

E-handelsföretaget Vitaminvaruhuset.se har infört en ny söndagsstopptid. Kunder som handlar i butiken och beställer söndagar före kl. 16:00 får sina varor med Posten brev redan på måndag:

- Ja, vi har aldrig gillat att kunderna ska få vänta till tisdagen för att få sina varor, säger Stefan Wahlquist, VD för nätbutiken Vitaminvaruhuset.se Vi planerade detta i över ett år för att få allt att fungera. Framför allt har det krävts förhandlar med IT-leverantörer, som måste ha personal tillgänglig omedelbart under söndagen för att lösa eventuella problem. Butiken har ju förstås haft detta tidigare, men när man börjar leverera så kommer även driftansvarige för affärssystemet i spel.

Kunder som beställer under helgen, men senast före 16:00 på söndagar, får sina varor i en kartong som skickas som brev. Om man är en smart, e-handlande villaägare, så har man ett stort inkast i sin villabrevlåda och då delar brevbäraren ut försändelsen på måndagen. När barnen kommer hem från skolan på måndagen eller föräldrarna från jobbet, ligger hälsokostprodukterna hemma vid huset och väntar efter att ha beställt så sent som söndag eftermiddag.

- Vi tror att detta är framtiden. Vi hoppas att postföretagen får upp ögonen för hur bra konsumenterna tycker det är att använda brevlådan och slippa åka till ombudet för att köa för sin försändelse, säger Stefan Wahlquist. Vi ser en framtid med nya, stora brevlådor som tar emot större kartonger även när mottagaren inte själv är hemma, och som är uppvärmda, fuktskyddade, larmade och som troligen också har en läsare som automatiskt sänder ett SMS till husägaren när försändelsen åkt in i brevlådan. Det är mer som en mottagningsstation för kartonger och gods än en vanlig brevlåda.

Om man ska tro Stefan Wahlquist, så kommer brevföretagen då att återinföra brevutdelning på lördagar och även söndagar:

- Ja, det kommer att falla sig naturligt. Det är miljarder kronor i omsättning som ska flyttas från den fysiska detaljhandeln till e-handeln. Det skapar möjligheter för brevföretagen, som många dödförklarat, men e-handeln behöver brevbärare och nya, stora brevlådor, eftersom konsumenterna vill ha hem varan även när de inte är hemma och på veckans alla dagar. Det rör sig också om enorma miljövinster, fortsätter Stefan i samma andetag, eftersom istället för att etthundra personbilar åker till köpcentrumet, så åker en brevbärarbil till villaområdet och levererar alla varor.

• Sjukdomar

• fiskolja