Inflyttning i Sveriges första privata assistansboende

Efter mer än två års arbete har äntligen de boende kunnat flytta in i Vivida Assistans nya boende för funktionsnedsatta.

- Vi drog igång detta projekt under 2007 och tillsammans med föräldrar och anhöriga har vi utvecklat detta koncept. Det är en ny typ av boende för personer som har eller kan få personlig assistans, vi kallar det för assistansboende, säger Fredric Käll, VD för Vivida Assistans.

Idag är personer med funktionsnedsättningar ofta hänvisade till kommunala gruppbostäder eller till en egen lägenhet där risken är stor att de blir isolerade. Med detta boende kan Vivida erbjuda personer med funktionsnedsättning möjlighet till ett eget boende men ändå kunna behålla sin personliga assistans. Idén är enkelt och det bygger på gemenskap och trygghet, både för de boende men också för Vividas medarbetare.

-Det känns fantastiskt att det har blivit av, säger Anki Bergström, förälder och initiativtagare. Det har gått fort och det har varit en härlig resa. Jag kan inte annat än att känna mig nöjd.

Boendet är beläget i södra Örebro innehåller sex lägenheter.

Fredric Käll, VD Vivida Assistans tal: 019-555 43 01

Patrik Anshelm, styrelseordförande Vivida Assistans tel: 019-555 43 02

Om Vivida Assistans

Vivida är ett företag som sköter samordning av personlig assistans. Vivida Assistans är ett privat alternativ för människor med stora och bestående funktionshinder. Vi erbjuder individuellt anpassad assistans till funktionshindrade barn, ungdomar och vuxna i hela landet. Som kund kan du alltid känna trygghet i att ha anlitat oss som din assistanssamordnare. Vivida Assistans grundades 2004 och har 650 anställda med assistansuppdrag över hela landet. Vivida har kollektivavtal och är medlem i Vårdföretagarna. Läs mer på www.vivida-assistans.se

• lass
  • handikappanpassat boende
  • assistansboende

Vivida Assistans är ett privat alternativ för människor med stora och bestående funktionsnedsättningar. Vi erbjuder individuellt anpassad personlig assistans till funktionsnedsatta barn, ungdomar och vuxna i hela landet.

Omtanke, ansvar, kompetens och förtroende är de kärnvärden som genomsyrar arbetet. Vivida grundades 2004, har 650 anställda med kollektivavtal och är medlem i Vårdföretagarna.