VoiceCorp lanserar ReadSpeaker docReader för uppläsning av dokument på webben

Uppsala den 5 maj 2010

Den första tjänsten som talsatte text på webben lanserades 2001. Tjänsten hette ReadSpeaker SayIt och var en uppläsningsfunktion för webbplatser. Sedan dess har tjänsten vidareutvecklats  både när det gäller vad och hur tjänsten kan läsa. Företaget bakom ReadSpeaker, VoiceCorp, lanserar nu en helt ny uppläsningstjänst, ReadSpeaker docReader, som är en serverbaserad tjänst för optimal uppläsning av filformaten .pdf, .doc samt .odt. Tjänsten omvandlar dokumenten så de kan visas i webbläsaren med en bevarad layout. ReadSpeaker docReader kan visa dokument i alla vanliga webbläsare, även i mobila versioner, lika väl som andra enheter som ofta saknar stöd för att kunna visa dessa filformat.

ReadSpeaker docReader blir tillgänglig på webbplatsen i form av lyssna-ikoner intill länkarna till dokumenten. När en användare väljer att öppna dokumentet med docReader så öppnas det med en verktygslist ovanför som har en play-knapp samt en uppsättning med några andra funktioner och inställningsmöjligheter. Genom att klicka på play-knappen får användaren sidan uppläst för sig. Det går även bra att klicka på valfritt stycke för att få det uppläst. Användaren kan få texten markerad synkroniserat med uppläsningen, ord för ord och/eller mening för mening. Detta är en viktig funktion då många användare vill kunna lyssna och läsa, och inte som man tror; antingen lyssna eller läsa.

Varken användaren eller webbplatsägaren behöver installera någon programvara lokalt på sin dator respektive på sina servrar där webbplatsen och dokumenten finns lagrade.

”Vi är väldigt entusiastiska över denna nya tjänst som kan ge ännu större tillgänglighet till innehållet på våra kunders webbplatser. Det ger webbplatsägarna möjligheten att erbjuda så många som möjligt att kunna ta del av publicerade dokument.” säger Niclas Bergström, VD och medgrundare av VoiceCorp.

”- Men det är också viktigt att poängtera att docReader precis som andra versioner av ReadSpeaker inte är en genväg till ökad tillgänglighet. Webbplatser måste vara tillgängligt byggda för att ReadSpeaker skall kunna läsa upp dem. På samma sätt måste exempelvis PDF-dokument vara gjorda enligt konstens alla regler när det gäller hur man skapar tillgängliga PDF:er för att uppläsningen av dem skall bli optimal. Därmed fortsätter vi vara en pådrivande kraft för webbtillgänglighet.” fortsätter Niclas.

Gå till Produktbladssidan för ReadSpeaker® docReader™ för att testa tjänsten. Klicka på "Listen" bredvid länken till PDF:en för att lyssna på den med ReadSpeaker® docReader™

Läs mer om tjänsten på VoiceCorps webbplats

Niclas Bergström, VD, 018 – 13 68 00
E-post: Niclas.Bergstrom@voice-corp.com

• Webbtjänster

• talande webb
  • talsyntes
  • tillgänglighet
  • text till tal
  • webbtjänster
  • webbtillgänglighet

Om VoiceCorp

VoiceCorp är det ledande Software as a Service-företaget för talsättning i realtid av textinnehåll på webbplatser och i RSS-flöden – på upp till 20 språk. VoiceCorp har många kunder inom både privat och offentlig sektor världen över med flera miljoner användare per månad.

VoiceCorp har många webbaserade text-till-tal-lösningar för webbplatser, RSS-flöden, online-kampanjer, nyhetsbrev och e-post. Talet levereras till stationära datorer och bärbara enheter som mp3-spelare, smartphones, iPhones och handdatorer.

Niclas Bergström, VD, 018 – 13 68 00
E-post: Niclas.Bergstrom@voice-corp.com