Elli når en milstolpe för elbilsladdning i Europa.

Med Elli skapar Volkswagen AG det största laddningsnätet i Europa

• Milstolpe med 400 000 laddpunkter uppnådd – laddning i 27 länder
  • 25 000 laddstationer från Vattenfall och Fastned i bland annat Sverige, Tyskland, Nederländerna och Frankrike
  • ”Med vårt varumärke Elli erbjuder vi det största ekosystemet för förare av elbilar i Europa och fortsätter med full fart framåt i vårt arbete med att bygga ut laddnätet”, säger Elke Temme, SVP Charging & Energy på Volkswagen AG.

Volkswagen AG med sitt laddnings- och energibolag Elli har nått nästa milstolpe: Med 400 000 laddpunkter driver Elli nu Europas största laddnät med över 800 leverantörer i 27 länder. Under de senaste 18 månaderna har nätverket fördubblats i storlek genom att lägga till omkring 200 000 nya laddpunkter. Elli utökade nyligen sitt nätverk i västra och norra Europa med svenska Vattenfall och nederländska snabbladdningsföretaget Fastned.

Snabbt och enkelt att använda och framförallt tillgängligt i hela Europa: Volkswagen AG:s dotterbolag Ellis laddningsnätverk utökas. I processen har bolaget ingått ett stort antal allianser och samarbeten, bland annat med energileverantörer som Enel och Iberdrola, petroleumkoncernen BP och joint venture-bolaget IONITY. Målet med arbetet är helt enkelt att förse förare av elbilar med ett lättillgängligt sammanlänkat internationellt laddningsnätverk. För närvarande är cirka 800 leverantörer integrerade.

Senast lade Elli till cirka 24 000 Vattenfall-stationer i Sverige, Tyskland, Nederländerna och Norge tillsammans med 1 000 högeffektsladdstationer (HPC) som drivs av Fastned i Nederländerna, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Frankrike och Schweiz. Några månader tidigare utökades nätverket kraftigt i Storbritannien med 6 800 laddstationer som drivs av BP Pulse.

– Nyckeln till en eldriven vardag är enkel laddning utan att oro för räckvidden, säger Elke Temme, CEO för Elli och Senior Vice President för Charging & Energy på Volkswagen AG.

Hon fortsätter:
– Vi har tagit ett stort steg närmare vår vision genom att erbjuda 400 000 laddpunkter i Europa. I linje med vår strategi NEW AUTO erbjuder vi nu det största ekosystemet för förare av elbilar i Europa och fortsätter med full fart framåt i vårt arbete med att bygga ut laddnätverket. Laddning med Audi.

Laddning och energi är nya lovande affärsområden för Volkswagen-koncernen

Volkswagen-koncernen har gjort laddning och energi till en del av sin kärnverksamhet i strategin NEW AUTO. Med cirka 250 anställda tar Elli hand om det som är viktigt för kunderna vid kontaktpunkterna mellan energi och mobilitet. Elli är ett av Volkswagen-koncernens varumärken och erbjuder ett brett utbud av energi- och laddningslösningar i Europa och är även leverantör av mobila tjänster. Det nuvarande produktsortimentet omfattar laddningslösningar för privatkunder och företag – från kundernas egna laddboxar och den mobila laddningsstationen Flexpole till laddningstjänster och innovativa och smarta priser för grön el.* Elli erbjuder digitala lösningar och tjänster som är utformade för att skapa sömlösa upplevelser vid offentliga laddningsstationer. Elbilar kan enkelt laddas med hjälp av en app och en laddkarta. Tre transparenta laddningstariffer erbjuds för respektive laddningstjänst och de olika tarifferna riktar sig till förare som sällan, ofta eller snabbt behöver ladda sina fordon publikt.

*Utbudet kan skilja sig åt i olika länder.

Elli grundades 2018 och har kontor i Berlin, Wolfsburg och München. Mer information finns på elli.eco