PowerCo bekräftar resultaten: QuantumScapes solid state-cell klarar det första uthållighetstestet

Nyhet -

• Kraven överskridna: Solid state-batteriet från QuantumScape klarade mer än 1 000 laddningscykler med fortfarande mer än 95 procents kapacitet. Beroende på modell kan en elbil köra mer än 500 000 kilometer utan märkbar räckviddsförlust.
  • Prestanda bekräftad: Batteritesterna utfördes i laboratorierna hos PowerCo SE, Volkswagen-koncernens batteriföretag.
  • Frank Blome, CEO för PowerCo: ”Detta är mycket uppmuntrande testresultat och en milstolpe på vägen mot serietillverkning av solid state-cellen.”

Solid state-cellen anses vara framtidens teknik och nästa stora steg i batteriutvecklingen. Tekniken utlovar längre räckvidd, kortare laddningstider och maximal säkerhet. Det amerikanska företaget QuantumScape har nyligen nått en viktig milstolpe som nu bekräftats av PowerCo: Solid state-cellen har överträffat kraven i A-provtestet avsevärt och har genomfört över 1 000 laddningscykler. För en elbil med en WLTP-räckvidd på 500-600 kilometer motsvarar detta en total körsträcka på över en halv miljon kilometer. Samtidigt åldrades cellen knappt och hade fortfarande 95 procent av sin kapacitet (eller energilagring vid urladdning) i slutet av testet. Testerna, som pågick i flera månader, utfördes i PowerCo:s batterilaboratorier i Salzgitter.

Frank Blome, CEO för PowerCo:

– Detta är mycket uppmuntrande resultat som på ett imponerande sätt understryker potentialen hos solid state-cellen. Slutresultatet av denna utveckling kan bli en battericell som möjliggör lång räckvidd, kan laddas supersnabbt och praktiskt taget inte åldras. Vi är övertygade om solid state-cellen och fortsätter att arbeta för fullt med vår partner QuantumScape mot serieproduktion.

I de standardiserade testprocedurerna för nyutvecklade battericeller betraktas robusthet som det viktigaste kriteriet. Målen för denna utvecklingsfas är 700 laddningscykler och en maximal kapacitetsförlust på 20 procent. QuantumScapes solid state-cell överträffade dessa specifikationer avsevärt i det senaste testet. Cellen kunde även uppfylla kraven för andra testkriterier som snabbladdningsförmåga, säkerhet och självurladdning. QuantumScape rapporterade först om resultaten som en del av sin aktieägarinformation för Q3 2023.

Jagdeep Singh, grundare och VD för QuantumScape, kommenterar testresultaten:

– Dessa resultat från Volkswagen-koncernens PowerCo-tester visar tydligt att QuantumScapes anodlösa solid state litiummetallceller klarar exceptionell prestanda. Även om vi har mer arbete kvar att göra för att lansera denna teknik på marknaden, känner vi inte till något annat litiummetallbatteri för fordonsformat som har visat så hög energilagring vid urladdning under jämförbart antal cykler under liknande förhållanden. Vi är glada över att ha ett nära samarbete med Volkswagen-koncernen och PowerCo för att industrialisera denna teknik och få ut den på marknaden så snabbt som möjligt.

Den testade solid state-cellen består av 24 skikt och motsvarar därmed redan den planerade seriecellen. Nästa steg på vägen mot serieproduktion är nu att fullända och skala tillverkningsprocesserna. I princip är Volkswagens unified cell-koncept som utvecklats av PowerCo även lämpligt för användning av solid state-cellteknik. Volkswagen-koncernen har varit involverade i QuantumScape sedan 2012 och är en av de största investerarna i teknikuppstartsföretaget.

Press Releases | Volkswagen Group (volkswagen-group.com)