2010 "all time high" för Volkswagen Group Sverige

2010 blev ett rekordår för Volkswagen-koncernens märken i Sverige. Under året nyregistrerades det in 78 516 person- och transportbilar. Därmed är det tidigare rekordet från 1999 - 77 941 nyregistrerade person- och transportbilar - slaget.

78 516 nyregistrerade person- och lätta lastbilar från märkena Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche och SEAT under 2010 är den högsta siffra som koncernen noterat i Sverige sedan branschföreningen BIL Sweden började föra statistik 1955. Det är en ökning med 23 procent jämfört med 2009, då Volkswagen Group Sveriges märken stod för 63 581 nyregistrerade bilar. Det är också klart bättre än det tidigare rekordåret 1999 då 77 941 bilar registrerades in.

- Fler personer än någonsin har under 2010 valt en bil från oss vilket är oerhört glädjande. Vi vill att så många som möjligt ska ta del av vårt sortiment och de här siffrorna är ett kvitto på att vi har en framgångsrik produktstrategi i kombination med ett starkt återförsäljarnät, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige och fortsätter:

- Extra roligt är att se hur vi inte bara ökar i absoluta tal utan också tar andelar på en växande marknad.

På personbilsmarknaden hade Volkswagen Group Sveriges märken en sammanlagd andel av 23,3 procent (21,4 procent 2009). När det gäller lätta transportbilar är dominansen ännu större. Där hade gruppen en marknadsandel på 29,2 procent (28,8 procent 2009).

Volkswagen Group Sveriges olika märken går alla framåt. Loket i koncernen, Volkswagen Personbilar ökade antalet nyregistreringar för sjätte året i rad till 35 692 bilar (23 092 2009). Det innebär en marknadsandel på 12,3 procent (10,8 procent 2009).

För Audi blev siffran 16 162 bilar (12 193 2009) och en marknadsandel på 5,6 procent (5,7 procent 2009). Skoda ökade också till 12 492 bilar (7 949 2009) och tog därmed 4,3 procent av marknaden (3,7 procent 2009). SEAT ökade till 2 629 bilar (2 108 2009) och fick en marknadsandel på 0,9 procent (1,0 procent 2009). Sportbilsmärket Porsche hade ett mycket bra år och noterade 477 registrerade bilar (293 2009), vilket är en andel på 0,16 procent (0,13 procent 2009).

Ser man till de lätta transportbilarna ökade Volkswagen till 10 865 registrerade bilar (7 714 2009) och Skoda till 191 (187 2009). Volkswagen Transportbilar hade en marknadsandel på 28,7 procent (28,1 procent 2009) och de transportbilsregistrerade Skoda-modellerna 0,5 procent (0,7 procent 2009).

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2009 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 46 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 21,4 procent av den svenska bilmarknaden. Dessutom sålde man 7 900 lätta transportbilar. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 6,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2009.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.