2010 – ett rekordår för Din Bil Gruppen!

2010 – ett rekordår för Din Bil Gruppen!

Avslutningen av 2010 blev mycket stark för Din Bil Gruppen som ökade sina marknadsandelar med två procentenheter jämfört med 2009. Därmed var man den stora vinnaren i storstadsmarknaderna med sina märken Volkswagen, Audi, Skoda, Seat och Porsche.

Den sammanlagda marknadsandelen uppgick för första gången till mer än 25 procent och totalt levererades också för första gången mer än 40 000 bilar. Framgångar nåddes också på transportbilsmarknaden med Volkswagens transportbilsprogram där marknadsandelen ökade till drygt 29 procent.

Din Bil Gruppen är ett helägt dotterbolag till Volkswagen-koncernen och bedriver sin verksamhet huvudsakligen i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Samtliga affärsområden och marknader har utvecklats positivt under året och Din Bil Gruppen har växt mer än marknaden. Företaget nådde en samlad omsättning på nio miljarder kronor samt ett mycket starkt resultat i linje med ägaren Volkswagen Groups mål för den egna återförsäljarverksamheten.

Under 2011 är målen en fortsatt tillväxt i kombination med fokus på kundnöjdhet. Under året har man gjort stora investeringar för att möta ett ökat kapacitetsbehov och för att introducera nya satsningar för de olika varumärkena. Ett exempel är servicekonceptet Volkswagen Direkt med en prissättning anpassad för äldre bilmodeller.

Bemanningen har också ökat för att kunna erbjuda kunderna en bättre service som är mer anpassad till deras behov av flexibilitet och tillgänglighet.

–   2010  blev ett starkt år tack vare fina insatser av alla 1 400 medarbetare som arbetar på våra 36 anläggningar. 2011 siktar vi på att bli ännu bättre. Mot bakgrund av att Volkswagen-koncernen fortsätter att ta fram attraktiva produkter och att vi själva rustar för en ökad kapacitet hoppas vi kunna attrahera ännu fler kunder, säger Din Bil Gruppens VD John Winell.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller John Winell, VD Din Bil Gruppen, tel 08-503 330 01 eller john.winell@dinbil.se

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.