Bilpool från Volkswagen: ”Quicar” lanseras i Hannover

Bilpool från Volkswagen: ”Quicar” lanseras i Hannover

Bilpoolsprojektet ”Quicar – Share a Volkswagen” lanseras i Hannover den 16 november. Volkswagen ställer 200 speciellt märkta Golf BlueMotion till förfogande för korttidshyra från inledningsvis 50 stationer runt om i den tyska staden. Ytterligare 70 bilar kan hyras på längre tid i ”Quicar Plus”-programmet. Bägge programmen erbjuder god tillgång på bilar och ett flexibelt lågkostnadssystem. Dessutom är det enkelt att använda sig av.

Projektet drar igång i mitten av november. 200 Golf BlueMotion med speciell blå och vit Quicar-dekor, kan då hyras från centralt belägna stationer i Hannover. Förutom korttidsuthyrning, kommer Volkswagen även att erbjuda 70 bilar i ett program för långtidshyra – Quicar Plus.
– Volkswagen och bilpooler passar utmärkt bra ihop. Quicar kommer att göra det möjligt för många människor, alltifrån studenter till stora familjer och affärskunder, att röra sig fritt i staden. Quicar visar samtidigt hur funktionell, effektiv och ekonomiskt överkomlig fri rörlighet à la Volkswagen kan vara, säger Christian Klingler, ansvarig för försäljning och marknadsföring inom Volkswagen-koncernen och märket Volkswagen.
Han tillägger:
– Med Quicar vill vi bli en av huvudaktörerna när det gäller fri rörlighet i Hannover.

Staden Hannover välkomnar lanseringen av Quicar. Borgmästaren Stephan Weil understryker:
– Volkswagens bilpoolsprogram passar Hannover som hand i handske. Det kompletterar stadens mobilitetskoncept, som baseras på en miljöanpassad mix av alla transportmedel. I en storstad med effektiva kollektivtrafiksystem, är korttidsuthyrning av miljöanpassade bilar ett perfekt komplement.

Quicar-flottan består av 200 Golf BlueMotion. Under huven ligger en 1,6-liters TDI-dieselmotor som i snitt drar endast 3,8 liter bränsle per 100 kilometer, vilket motsvarar CO-utsläpp på endast 99 gram/km. Detta gör Quicar till en av de miljövänligaste bilpoolerna överhuvudtaget. Quicar-bilarna kommer att finnas tillgängliga vid upp till 50 stationer utspridda runt om i staden, på speciellt utmärkta parkeringsplatser och i vissa parkeringshus. På medellång sikt räknar man med att inrätta fler än 100 stationer.

Hyrkostnaden för Quicar är både attraktiv och transparent vilket gör det enkelt för kunderna att i detalj följa kostnaderna. För att vara med betalar man en engångsavgift på 25 euro i Quicar Shop. Studerande betalar endast 15 euro. Kortaste hyrtiden för Quicar är 30 minuter, där den första halvtimmen kostar 6 euro och tillkommande tid 20 cent/minut.

Kostnader för bränsle och försäkring ingår i hyrpriset. Parkerar man bilen, sjunker hyrkostnaden till 10 cent/min. Alla bilar kommer att vara helförsäkrade. Kunder som tankar bilen krediteras minuter för nästa hyra. Ett bränslekort i handskfacket kan användas för att tanka bilen gratis.

Quicar Plus kallas ett kompletterande program som erbjuder sina kunder ett bredare modellutbud och längre hyrtid. Kortaste hyrtid för Quicar Plus är 10 timmar, vilket innebär att Quicar Plus passar bättre för lite längre resor.

Man kan välja mellan två av Volkswagens senaste modeller. Nya up! kostar 30 euro att hyra från kl. 08.00 till 18.00. Samma period med nya Beetle kostar 40 euro.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.