Din Bil får ny VD

Din Bil får ny VD

Jens Wetterfors, 42, har utsetts till ny VD för Din Bil Sverige AB, som är återförsäljare av Volkswagen-koncernens varumärken i de svenska storstadsregionerna. Han efterträder John Winell som går till en post som ny VD för Scania-Bilar Sverige AB. Jens Wetterfors kommer närmast från en roll som chef för Audi Sverige.

Sveriges största bilhandelskedja, Din Bil Sverige AB, får en ny VD. Detta efter att det blivit klart att nuvarande VD:n John Winell efter nästan fyra år på Din Bil kommer att ta över chefskapet för Scania-Bilar Sverige AB.

Den nye Din Bil-VD:n heter Jens Wetterfors och har varit chef för Audi Sverige sedan 2006. Jens Wetterfors, som tidigare även arbetat i ledande befattningar inom BMW Sverige samt Sjöö & Sandström, ser fram emot sin nya roll:

- Jag har fått vara med om en fantastisk resa med Audi, där vi ökat vår marknadsandel från fyra till mer än sex procent och blivit Sveriges tredje största bilmärke. Nu tycker jag att det ska bli spännande att komma närmare ”retail” och att få leda ett större team. Jag ser också fram emot att närmare få lära känna varumärkena Volkswagen Personbilar och Transportbilar, Skoda, Seat och Porsche, säger han.

- Med Jens Wetterfors vid rodret får Din Bil en ny visionär och en kundfokuserad ledare. Och John Winell har tillfört vår organisation mycket under åren både i sin roll som chef för Volkswagen Transportbilar och under de senaste åren som VD för Din Bil. Jag önskar båda lycka till i sina nya roller, kommenterar Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige och tillika styrelseordförande i Din Bil Sverige.

Jens Wetterfors tillträder sin nya roll den 1 april.

Din Bil är ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG och arbetar med försäljning av Volkswagen-koncernens varumärken Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT samt Porsche i de svenska storstadsregionerna. Under 2011 levererade Din Bil 47 530 bilar och omsatte 10,5 miljarder kronor. Din Bil har 35 anläggningar och cirka 1500 anställda.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2011 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 79 500 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 26,1 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 14 200 lätta transportbilar vilket är 30,3 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 8,2 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2011.