Dubbel utmärkelse för dubbelladdning ”Bästa nya motorn 2006” i Golf GT

Volkswagens TSI-motor har fått utmärkelsen ”International Engine of the Year 2006. ” Det nya motorkonceptet med dubbelladdning, kompressor i kombination med avgasturbo, har imponerat på experter världen över. Den nya 1,4-litersmotorn med 170 hk fick två priser vid ”The International Engine of the Year Award 2006.” TSI-motorn vann i klassen ”1 liter till 1,4-liter”. Dessutom röstade juryn fram den till ”Best New Engine of 2006.” Volkswagens tekniker har valt att utgå från en motor med liten cylindervolym och kombinerat det med dubbel överladdning, en mekanisk kompressor som arbetar på låga varv och en avgasturbo. Det framgångsrika resultatet visar sig i form av en maximal effekt av 125 kW eller 170 hk och en förbrukning på bara 7,2 liter per 100 km. Mottot ”maximal effekt – minimal förbrukning” summerar fördelarna med TSI-motorn. Juryn i ”The International Engine of the Year Award” består av 61 motorjournalister från 29 länder. Utmärkelserna organiseras varje år av Storbritanniens största förlag av motortidskrifter. Här är några kommentarer från juryn: ”Den här sortens hybrid är vad det handlar om de närmaste tio åren. Turbo och kompressor har stor potential för vidareutveckling - det här är en fantastisk början och för mig den absolut bästa.” Matt Davis, frilans, Italien. ”Troligen den mest avancerade teknologin tillgänglig idag”, Arturo de Andrés, Automovil, Spanien. ”Volkswagen TSI utmärker sig för hög litereffekt liksom en teknologiskt intressant lösning”, Jim Kenzie, The Toronto Star/frilans/TSN TV-presentatör, Kanada. ”En 1,4-litersmotor som tänker som en 2-liters”, Gary Tsang, Automobile, Kina. ”En remarkabel motor som visar stor potential för fler framtida motoralternativ, både i termer av ren motoreffekt samt ekonomi vid lätt belastning”, Jeroen Jongeneel, De Telegraaf, Nederländerna. ”Vilken elegant kombination av teknologier, en häpnadsväckande smidig liten rak fyra, en mekanisk kompressor och en avgasturbo, sömlöst koordinerade”, Jack Yamaguchi, frilans, Japan. ”1,4 liter och 170 hk? Det här är motorn varje tekniker måste ha drömt om. Volkswagen har löst synkroniseringen av två olika teknologier”, Halit Bolkan, Turkiet. ”Genial överladdning med två system som hittills ansetts som i grunden olika metoder att öka motoreffekten”, Gabor Szecsenyi, Auto2, Ungern. Tillverkningen av 1,4 litersmotorn har påbörjats i två olika utföranden. I sportiga Golf GT utvecklar den 170 hk med en förbrukning vid blandad körning på 7,2 liter per 100 km. Vid landsvägskörning är den deklarerade förbrukningen 5,9 liter per 100 km. I Touran utvecklar TSI-motorn 103 kW/140 hk och drar 7,5 liter per 100 km vid blandad körning och 6,2 liter på landsväg. Det här är det tredje priset Volkswagen fått för sin nya dubbelladdade motor. Popular Science i USA delade ut det första priset och våren 2006 fick Volkswagen the Paul Pietsch Prize. Vinnarna i respektive klass: 1,8 liter till 2 liter 1) Volkswagen/Audi 2 liter Turbo FSI (A3, A4, Golf GTI, Skoda Octavia, SEAT Leon, A6) 218 2) Honda 2 liter 4 cyl I-VTEC (Civic Type R) 131 3) Honda 2 liter 4 cyl (S2000 (Europa Asien)) 126 4) Toyota Diesel 2,2 liter D-Cat (Avensis, Corolla Verso, RAV4 Lexus IS 220d) 115 5) BMW Diesel 2 liter (X3, 120d, 320d, 520d) 108 6) Renault/Nissan Diesel 2 liter (Laguna, Mégane) 97 1,0 liter till 1,4 liter 1) Volkswagen 1,4 liter TSI /VW Golf) 264 2) Honda Hybrid 1,3 liter IMA (Civic) 250 3) Fiat-GM Diesel 1,3 liter (Panda, Grande Punto, IDEA, Doblo, Lancia Ypsilon, Opell Vauxhall Agila, Corsa, Astra, Meriva, Tigra, Combo, Suzuki New Ignis 188 4) Peugeot-Citroën/Ford Diesel (Citroën C2, C3, Xsara, Ford Fiesta, Fusion, Mazda 2/Demio, Peugeot 1007, 307) 103 5) Toyota Diesel 1,4 liter (Yaris/Echo/Vitz, Mini) 52 6) Volkswagen 1,4 liter FSI (Polo, Golf) 50 Bästa nya motor 2006 1) Volkswagen 1,4 liter TSI (VW Golf) 250 2) Toyota 3,5 liter Hybrid (GS450h) 196 3) Chevrolet 7 liter V8 (Corvette Z06) 123 4) Mercedes AMG 6,2 liter (CLK, ML) 117 5) Porsche 3,4 liter boxer (Cayman) 102 6) Honda 1,8 liter (Civic) 81 För ytterligare information kontakta Ingemar Hellgren, 08-553 865 61, ingemar.hellgren@volkswagen.se