Europalansering av VW Crafter i Skåne

Europalansering av VW Crafter i Skåne

Med början den 30 maj premiärvisar Volkswagen Transportbilar under en dryg vecka flera nya modeller för 400 journalister. De nya snåla transportbilarna ska provköras på olika vägar i sydvästra Skåne med Hotell Ängavallen i Vellinge som utgångspunkt.

Åtta grupper om cirka 50 journalister från hela Europa ska provköra total 37 Volkswagens transportbilar fördelade på sex olika modeller. Den viktigaste nyheten är världspremiären av nya Volkswagen Crafter, som bland annat har högre maxlast, lägre bränsleförbrukning och cirka 25 procent lägre driftkostnader än den tidigare modellen.

Energibesparing och miljöhänsyn är för övrigt genomgående hos alla de bilar som premiärvisas och detsamma gäller den helekologiska "basstationen" Hotell Ängavallen strax utanför Vellinge. Men varför väljer då tyska Volkswagen att förlägga provkörningarna av de nya modellerna till Sverige och Skåne?

- Det finns flera goda skäl. Det är en vacker omgivning med bra och varierande vägar, Ängavallen är en utmärkt utgångspunkt, det är nära till Kastrup som har bra förbindelser till hela världen, vi har aldrig genomfört en sådan här lansering i Skandinavien – och så är ju förutsättningarna goda för bra väder nu i maj och juni, förklarar Jens Bobsien som är PR-ansvarig för VW Transportbilar i Hannover.

De VW-bilar som ska provköras är 10 stycken Crafter, 5 Caddy LPG, 2 Caddy EcoFuel, 10 Multivan BlueMotion, 4 Transporter BM Technology och 6 stycken Transporter TSI.

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.