Internationell reklamexpertis röstade fram svensk Volkswagen-kampanj

Internationell reklamexpertis röstade fram svensk Volkswagen-kampanj

Världens främsta reklamexperter har belönat Volkswagen Sveriges kampanj ”Rolighetsteorin” med Grand Prix i kategorin ”Cyber” i den prestigefyllda och omfattande tävlingen Cannes Lions.

Rolighetsteorin lanserades hösten 2009 som ett sätt för Volkswagen att visa att det blir enklare att göra ett miljömässigt bra val om det samtidigt är roligt. Den helt och hållet webbaserade kampanjen fick en enorm spridning världen över och fick så sent som i april den svenska reklambranschens Guldägg för sin kreativitet.

Och när den internationella reklambranschen under förra veckan möttes i Cannes för den stora tävlingen Cannes Lions hade Rolighetsteorin flera nomineringar i olika klasser.

Resultatet kunde knappast ha blivit bättre – Rolighetsteorin belönades med Grand Prix i kategorin Cyber. Det innebär att den internationella juryn valde det svenska bidraget i tuff konkurrens med andra kampanjer från hela världen.

-  Det känns fantastiskt och för oss på Volkswagen i Sverige är det förstås mycket stort. Vi är enormt stolta över att vår kampanj har fått detta genomslag – och vi ser det samtidigt som ett bevis på att vi hittat en lysande väg att marknadsföra våra miljöanpassade bilar. Vi vill också passa på att skicka gratulationerna vidare till arbetsgruppen på DDB Stockholm som tagit fram kampanjen tillsammans med oss, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Utöver Grand Prix-utmärkelsen blev det också två Silverlejon för Rolighetsteorin – i kategorin ”PR” och i ”Websites and Microsites – bilar”. Och filmen ”Pianotrappan” som var en del i kampanjen, belönades med ett Guldlejon i kategorin ”Viral Video”.

I helgen avslutades Cannes Lions och då blev det ytterligare pris när  Rolighetsteorin kammade hem ett brons i Filmkategorin.

Framgångarna med Rolighetsteorin har sporrat Volkswagen och DDB att skapa nya digitala kampanjer. Det senaste exemplet är ”Bilmusikbikten” som är ett samarbete med Spotify, där man kan dela med sig av sina favoritbillåtar till de närmaste vännerna.

Cannes Lions är den internationella reklambranschens mest prestigefyllda och omfattande tävling. I år genomförs den för 57:e gången i samband med Cannes Lions International Advertising Festival.

Under festivalveckan samlas tusentals reklamintresserade människor från hela världen för att följa juryarbetet, nomineringarna och prisutdelningarna.

Varje år delas silver, guld samt det mest prestigefyllda priset Grand Prix ut i kategorierna Press, Outdoor, Cyber, PR, Film, Media, Radio och Design.

I år deltar Sverige med 648 bidrag i konkurrens med 24 242 andra bidrag från 90 olika länder i tävlingen om de åtråvärda priserna.

Festivalen ses även som den årligen viktigaste mötesplatsen för branschen och utöver tävlingen genomförs seminarier, föreläsningar, utställningar och visningar under veckan.

År 2009 levererade Volkswagen 3 950 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.