ID.7 – en ny typ av värmestuga

Iskall lördag väntas – då bjuder Volkswagen stockholmarna på elbilsvärme och varm dryck

Lördagen ser ut att bli solig men också en av årets kallaste dagar, då ger sig Volkswagen ut för att bjuda på varm choklad och värma upp kylslagna stockholmare med nya elbilen ID.7.

Två ID.7 kommer att dyka upp på utvalda friluftsområden för att ge aktiva stockholmsbor en chans att värma upp tårna i en helt ny typ av värmestuga – för att uppleva äkta elbilsvärme.

Ingen har väl missat att det den här vintern diskuterats flitigt om hur elbilar egentligen fungerar i riktigt kylslaget väder. ”Hur länge kan en elbil hålla i gång värmen om du blir stående i snökaos?" Mycket längre än vad man kanske tror, är svaret från Volkswagen.

– Fördelen med en elbil är att man får snabb tillgång till värme, samtidigt som värmeelementet inte förbrukar särskilt mycket energi. Det vill vi gärna visa med detta initiativ, säger Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Sverige och fortsätter:

– Kanske dyker vi plötsligt upp vid något populärt längdspår och då har man möjlighet att ställa alla sina frågor om att köra elbil i kyla och samtidigt uppleva en varm och rymlig elbil.

Nya ID.7 Pro med ett batteri på 77 kWh som nu lanseras på den svenska marknaden har en officiell WLTP-räckvidd på upp till 618 km, vilket gör den till den ID.-modell som har längst räckvidd. Kall väderlek är dock något som påverkar räckvidden. På sin hemsida har Volkswagen samlat tips och information om elbilar i vintriga förhållanden. Se länk här nedan.