Leveransrekord för Volkswagen-gruppen under första kvartalet

Volkswagen-gruppen har levererat fler fordon under första kvartalet 2011 än någonsin tidigare. Nära två miljoner bilar levererades i perioden, vilket är nytt rekord. Enbart i mars månad levererades 767 000 fordon, vilket är det bästa månadsresultatet i Volkswagen- gruppens historia och en ökning med 8,1 procent jämfört med samma månad förra året.

Volkswagen-gruppen avslutade första kvartalet 2011 med en markant ökning av antalet levererade fordon. Företaget levererade 1,97 miljoner fordon första kvartalet 2011, jämfört med 1,73 miljoner under första kvartalet 2010. Ökningen med 13,7 procent innebär även att man överträffat den globala bilmarknaden som steg med 8,1 procent.

- Utvecklingen under första kvartalet är utmärkt. Tillväxtregioner som Kina, Indien och Ryssland visar upp starka resultat. Leveranssiffrorna för vårt modellprogram i Västeuropa och Nordamerika ligger också på en hög nivå, säger Christian Klinger, ansvarig för försäljning och marknad i Volkswagen-gruppen.

Asien

De olika varumärkena i gruppen levererade 621 800 fordon till Asien, en ökning med 22,9 procent jämfört med förra året. Kina, som är regionens största enskilda marknad tog emot 548 500 av dessa fordon. Tillväxten är även stark i Indien. Den ökade leveransen av fordon jämfört med samma period förra året uppgår till 256,7 procent, vilket betyder 28100 levererade fordon jämfört med 7 900 förra året.

Sydamerika

I Sydamerika ökade leveranssiffrorna med 2,9 procent. 220 900 fordon levererades, jämfört med 214 600 förra året.

Nordamerika
I Nordamerika ökade leveranserna med 17,9 procent, viket betyder 143 900 levererade fordon jämfört med 122 100 under samma period förra året. På USA-marknaden levererades 92 800 fordon, jämfört med 80 000 under samma period föregående år. Det motsvarar en ökning med 16,1 procent.

Europa

Europamarknaden visar också fina siffror för perioden. I Västeuropa (exklusive Tyskland) levererades 532 000 fordon jämfört med 499 000 förra året, vilket är en ökning med 6,6 procent. Gruppens olika varumärken rapporterar en 30,7-procentig ökning i Central- och Östeuropa. 109 200 fordon levererades i regionen under första kvartalet jämfört med 83 500 fordon förra året. I hemlandet Tyskland ökade Volkswagen-gruppen sin leverans med 5 procent, viket innebär 267 300 levererade fordon, jämfört med 254 400 fordon i motsvarande period förra året.

Fortsatt uppåt på den svenska marknaden
Jämfört med första kvartalet 2010 ökade det totala antalet nyregistrerade bilar i Sverige med 18 procent. Även antalet nyregistrerade lätta lastbilar har ökat med 36 procent i samma period.

Volkswagen-gruppen ökade sina leveranser även på den svenska marknaden.

Första kvartalet 2011 bjöd på en 21-procentig ökning av levererade personbilar för Volkswagens del. Antalet uppgick till 16911, att jämföra med 13985 i samma period förra året. Även leveransen av lätta lastbilar ökade från fjolårets 2183 till 2934 i år.

- Det fina resultatet speglar de nyligen lanserade modellerna Skoda Superb Combi, Volkswagen Sharan, Volkswagen Passat och Volkswagen Jetta, Audi A6 och kommande Q3 samt Seat Alhambra, säger Claes Jerveland, VD för Volkswagen Group Sverige.

Starka leveranssiffror för alla varumärken i Volkswagen-gruppen

Volkswagen personbilar noterade ett starkt första kvartal och levererade 1,23 miljoner fordon globalt (1,11 miljoner; +10,4 procent). Märket utvecklas väl i Kina, som är märkets största enskilda marknad, med 429 500 levererade bilar, jämfört med 362 600 bilar förra året. En ökning på 18,5 procent. I Nordamerika var motsvarande siffror 106 300 jämfört med 92 000, viket innebär en ökning med 15,5 procent.
I Central - och Östeuropa har antalet leveranser ökat med 36 procent - från 27 300 till 37 200.

Audi levererade 312 600 bilar (264 000; +18.4 procent) över hela världen januari-mars. Premiummärket från Ingolstadt ökade i alla regioner. Bidragande faktorer var fortsatt tillväxt i Kina, där man levererade 64 100 (51 400; +24.6 procent) bilar. Audi ökade även leveranserna i USA där 25,400 (21 300; +19.1 procent) bilar levererades. På den tyska hemmamarknaden ökade man med 13,7 procent (56 300 jämfört med 49 500).

Skoda ökade även de sin leverans under första kvartalet 2011. Man levererade 217 100 bilar (178 900; +21.4 procent).
Skoda har utvecklats särskilt väl i Central- och Östeuropa, där 51,300 (39 700; +29.4 procent) fordon levererades mellan januari och mars. I Asien och Stillahavsregionen levererade det tjeckiska märket 31 procent fler bilar (63 500 jämfört med 48 500)

SEAT levererade 90 800 (88 300; + 2,8 procent) fordon over hela världen under årets första tre månader.
Den spanska biltillverkaren rapporterade en stark ökning i Tyskland med 12 600 (10 100; +24.5 procent) levererade bilar.  Utvecklingen i Italien 5 400 (4 500 + 19,5 procent) och Frankrike 10 200 (8,500; +19.7 procent) var också positiv.

Volkswagen transportbilar hade en markant ökning av levererade lätta transportfordon, 121 200 (89 000; +36,2 procent).  25 900 (24 200) motsvarar 7,4 procents ökning av lätta transportbilsleveranser i hemmamarknaden Tyskland. Leveranserna i resten av Europa utvecklades mycket väl. Antalet levererade fordon i Västeuropa (exklusive Tyskland) steg till 39 400 istället för 29 400 året innan, vilket motsvarar 33,8 procent.  Siffrorna för Central- och Östeuropa steg från 4 500 till 7 300. En ökning med 64,2 procent levererade bilar.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2010 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 68 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 23,3 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 11 000 lätta transportbilar vilket är 28,7 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 7,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2010.