Stark debut för Volkswagen i WRC

Stark debut för Volkswagen i WRC

Volkswagen stod för en imponerande debut i FIA World Rally Championship när Sébastien Ogier tog en andraplats i helgens Monte Carlo-rally. Jari-Matti Latvala, som länge låg femma, bröt på en av de sista sträckorna under de vädermässigt tuffa förhållandena.

Sébastien Ogier och hans kartläsare Julien Ingrassia (F/F) klarade att köra sin Polo R WRC till en andraplats i sin premiärtävling. I de vädermässigt svåra förhållanden – en mix av snö, is, våt asfalt, solsken, dimma och ösregn – vann Ogier/Ingrassia två specialsträckor i rallyklassikern i de franska Alperna. De placerade sig strax bakom vinnaren, den niofaldige världsmästaren Sébastien Loeb och hans kartläsare Daniel Elena (F/MC, Citroën).

Det andra Volkswagen-teamet, bestående av Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila (FIN/FIN) var med i topp fem under större delen av rallyt. Men i det extrema vädret som rådde vid den legendariska specialsträckan vid Col de Turini sladdade de av vägen och tvingades bryta. Och strax efter ställdes de sista sträckorna in av arrangören.

-       Andra plats i första rallyt för Polo R WRC är mer än vi hade förväntat oss. Teamet gjorde ett exceptionellt bra arbete under rallyt och såg till att våra bilar var perfekt förberedda, säger Jost Capito, chef för Volkswagen Motorsport.

-       Jag har aldrig tidigare varit så glad över en andraplats som jag är idag. Att få en pallplats i vår debut med Polo R WRC är fantastiskt. Det här var troligen de svåraste förhållandena jag hittills upplevt i Monte Carlo-rallyt, säger Sébastien Ogier.

Jari-Matti Latvala, som tvingades bryta på en av de sista sträckorna, var mycket missnöjd över att han inte kunde fullfölja rallyt:

-       Det var mer blötsnö vid Col de Turini än jag hade förväntat mig. Jag körde för fort alldeles i början av sträckan och bilen betedde sig inte som jag hade väntat mig så jag kraschade ordentligt. Det var en annan bil som hade kört av på samma ställe före mig och jag hamnade i samma spår. Bittert att sluta rallyt så här.

Men Jari-Matti Latvala och Sébastien Ogier får nya möjligheter inom kort. Då är det dags för Svenska Rallyt – en tävling Latvala stod som vinnare av 2012.

Resultat FIA World Championship (WRC) Rally Monte Carlo:

1. Sébastien Loeb/Daniel Elena (F/MC), Citroën

2. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen

3. Dani Sordo/Carlos del Barrio (E/E), Citroën

4. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Citroën

5. Bryan Bouffier/Xavier Panseri (F/F), Citroën

6. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Ford

7. Martin Prokop/Michal Ernst (CZ/CZ), Ford

8. Sepp Wiegand/Frank Christian (D/D), Škoda

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.