Volkswagen Amarok vald till 2010 års Pickup

Volkswagen Amarok vald till 2010 års Pickup

Volkswagen Amarok har utsetts till "International Pickup Truck of the Year" 2010. Denna nyinstiftade utmärkelse delas ut av samma jury som utser det globalt högt ansedda utmärkelsen "Van of the Year".

Utmärkelsen ”International Pickup Truck of the Year” avser VW Amarok med dubbelhytt, som imponerade på juryn bland annat genom sina köregenskaper – både på fina vägar och i tuff terräng – och möjligheten att välja mellan konstant eller inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Även den starka men snåla turbodieseln på 163 hk och den rymliga och bekväma femsitsiga hytten bidrog till utmärkelsen.

Jurymedlemmar från 23 olika länder enades om sitt val efter omfattande tester på Irland.

Förutom tidigare nämnda egenskaper prisades Amarok också för sin allmänna ”användareffektivitet”; den är robust och lastar mycket men kostar lite att köra.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.