Volkswagen Group inleder året med kraftigt ökade leveranser

Volkswagen-koncernen inledde 2011 med en stark ökning av leveranser. 644 200 levererade fordon i januari är en ökning med 19,6 procent jämfört med samma månad förra året. Koncernen har därmed en bättre utveckling än den totala marknaden vars tillväxt stannar vid 12,8 procent. I Sverige ökar Volkswagen-koncernen med 29,8 procent på personbilsmarknaden som totalt ökade med 24 procent.

-
Vi är mycket nöjda med hur året har börjat. Den visar att Volkswagen-koncernen och dess varumärken är i en utmärkt position för att möta de komplexa krav som finns på den globala marknaden, säger Christian Klingler, ansvarig för försäljning och marknad på Volkswagen Group.

Volkswagen-koncernen ser en positiv utveckling på samtliga etablerade marknader och i alla tillväxtregioner. Den dynamiska försäljningssituationen på marknaderna i Asien fortsatte där koncernens varumärken levererade 239 599 fordon (180 800, +32,5 procent) till kunder i Asien och Stillahavsområdet. Av dessa lämnades 217 900 (166 900, +30,6 procent) över till kunder i Kina, regionens största inre marknad.

I Indien var koncernen nära att tredubbla antalet levererade fordon under januari, 7 400 (2 400).  I Sydamerika var tillväxten 21,6 procent (74 700 mot 61 400) och i Nordamerika ökade leveranserna med 9,4 procent (41 900 mot 38 300). På den amerikanska marknaden levererade man 26 399 bilar (24 600, +6,8 procent).

I Västeuropa (exklusive Tyskland) rapporteras tillväxten ha ökat 6,5 procent till 156 800 (147 200) fordon. I central- och östeuropa var ökningen 30 procent till 31 000 (23 800) och på sin hemmamarknad, Tyskland levererade VW-koncernen 74 800 (71 800) bilar.

Volkswagen Group Sverige ökar leveranserna på den svenska marknaden jämfört med starten på rekordåret 2010. Tillväxten på personbilsmarknaden blev 29,8 procent med 4 963 (3 823) levererade personbilar. På transportbilsmarknaden ökade Volkswagen Transportbilar med 31,2 procent. 822 fordon levererades från Volkswagen Group Sverige till den svenska transportbilsmarknaden.

Uppdelat på koncernens varumärken stod Volkswagen Personbilar för 16,5 procents global tillväxt med 418 800 (359 400). Audi ökade leveranserna med 22,6 procent till 95 400 (77 800) bilar. Den tjeckiska biltillverkaren Skoda levererade 68 400 (54 100) fordon vilket motsvarar en ökning på den globala personbilsmarknaden med 26,4 procent. Det spanska märket SEAT ökade 5,7 procent till 25 700 (24 300) bilar.

På Transportbilsmarknaden hade Volkswagen Transportbilar en stark tillväxt motsvarande 57,9 procent. Under januari levererades 35 700 (22 600) transportbilar världen över.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2010 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 68 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 23,3 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 11 000 lätta transportbilar vilket är 28,7 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 7,1 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2010.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.