Volkswagen-koncernen genomför ekologiska omstruktureringar och förbinder sig till 120g CO2/km

Volkswagen-koncernen höjer ribban för sitt miljöskyddsarbete och kommer att spendera drygt två tredjedelar av hela sitt investeringsprogram för de kommande fem åren (62,4 miljarder euro) på effektivare fordon, nya drivlinor och ny teknik. Koncernen förbinder sig att ligga under gränsvärdet på 120 gram CO2 per kilometer år 2015. Man kommer även att miljöanpassa produktionen på sina anläggningar över hela världen.

- Årets bilmässa i Genève är startskottet för en fundamental ekologisk omstrukturering av Volkswagen-koncernen. Vårt uttalade mål är att vara den ledande biltillverkaren även i ekologiska sammanhang, sade Martin Winterkorn, chef för Volkswagen-koncernen, på bilmässan i Genève.

-  Vi höjer ribban rejält när det gäller hållbarhet. Mellan 2006 och 2015 kommer Volkswagen-koncernen att ha sänkt CO2-utsläppen med cirka 30 procent för våra europeiska fordon. Utsläppen kommer att ligga under tröskelvärdet på 120 gram CO2 per kilometer för första gången år 2015. Varje ny bilmodell kommer i genomsnitt att bli 10-15 procent effektivare än sin föregångare, fortsatte han.

MQB – Modulsystem för tvärställda motorer blir standard i alla nya modeller
Enligt Winterkorn kommer MQB att förbättra effektiviteten och göra alternativa drivlinor tillgängliga för alla koncernens märken och segment framöver. Två stora händelser i år blir introduktionen av nya Audi A3 och bästsäljaren VW Golf.

2013 kommer att bli den elektriska mobilitetens år för Volkswagen med lansering av nya volkswagen e-up!, vilken kommer att följas av bilar med olika grad av eldrift från hela koncernen.

25 procents förbättring i miljöanpassning av produktionen
Hållbar produktion och hållbara energiresurser är under luppen i miljardinvesteringsprogrammet, menar Winterkorn.

- Volkswagen-koncernen jobbar inte bara på att utveckla de mest miljövänliga fordonen, utan också att bygga dessa med största möjliga miljöhållbarhet. Därför har vi satt upp målet att göra produktionen i Volkswagen-koncernen 25 procent mer miljövänlig 2018.

Han meddelade också att koncernen siktar på en 40-procentig minskning av växthusgas-utsläpp i samband med produktionsrelaterad energiförsörjning år 2020.

- Vi kommer att investera ungefär 600 miljoner euro i att öka användningen av förnybara energikällor som vind, sol och vattenkraft.

Översikt över Volkswagen-koncernens mål

• Volkswagen-koncernen kommer att investera 62,4 miljarder euro plus ytterligare
    14 miljarder euro i Kina i perioden fram till 2016. En bra bit över två tredjedelar av denna investering kommer att spenderas direkt eller indirekt på effektivare fordon, drivlinor och teknik, samt miljövänlig produktion vid koncernens anläggningar.
  • CO2-utsläpp från den nya europeiska fordonsparken kommer att minska med cirka 30 procent under perioden 2006 till 2015. Utsläppen kommer för första gången att hamna under gränsvärdet på 120 gram CO2 per kilometer år 2015.
  • Varje ny modellgeneration kommer att bli mellan 10 och 15 procent effektivare i snitt jämfört med sin föregångare
  • Det kommer att bli en 25-procentig förbättring i miljöanpassningen av produktionen i Volkswagen-koncernen 2018. Rent konkret innebär det 25 procent mindre energi och vattenförbrukning, avfall och utsläpp.
  • 40 procent minskning av utsläppen av växthusgaser i samband med produktionsrelaterad energiförsörjning 2020.
  • Cirka 600 miljoner euro investeras i ökad användning av förnybara energiformer som vindkraft, solenergi och vattenkraft.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.