Volkswagen lanserar gatversion av världsmästarbilen Polo R WRC

Volkswagen lanserar gatversion av världsmästarbilen Polo R WRC

Från rallyvägar till vanliga vägar är mottot för den sportiga gatversionen av Volkswagen Polo R WRC. Bilen lanseras nu i Sverige i en begränsad upplaga.

Med tre Polo R WRC gör Volkswagen i år sitt första framträdande i rally-VM – FIA World Rally Championship (WRC), och teamet har redan överträffat alla förväntningar i sin debutsäsong. Sébastien Ogier och hans kartläsare Julien Ingrassia är nya världsmästare*, trots att två tävlingar återstår av årets säsong. Det är första gången någonsin som en förare eller kartläsare krönts till världsmästare i en bil som gör debut i WRC. Volkswagen Motorsport har också stora chanser att vinna konstruktörsmästerskapet.

Den 315 hästkrafter starka rallybilen är fyrhjulsdriven och accelererar 0-100 km/h på cirka 3,9 sekunder. Nu lanseras en gatversion av Polo R WRC med inspiration från tävlingsbilen. Gatversionen har en unik och distinkt design, med bland annat en speciell bakre spoiler, diffusor, sportchassi och R WRC-logotyper. Bilen är tredörrars, framhjulsdriven, manuellt växlad och lackerad i Pure White med speciell WRC-dekor.

En kraftfull tvåliters TSI-motor på 220 hk ger Polo R WRC en särskilt sportig och körglad karaktär. Sprinten 0-100 km/h klaras av på endast 6,4 sekunder och den har en toppfart på 243 km/h. Detta gör bilen till den mest kraftfulla och snabbaste gatversionen av Polo hittills.

Polo R WRC är nu prissatt och beställningsbar på den svenska marknaden och det rekommenderade cirkapriset är 229 900 kronor. I Sverige erbjuds bilen i en begränsad upplaga av 90 exemplar. Totalt tillverkas det endast 2 500 exemplar av Polo R WRC och varje bil är numrerad.

Polo R WRC är fullmatad med utrustning, bland annat:

• Lättmetallfälgar 7,5J x 18 tum Cagliary med däck 215/35 R18
  • Svartlackerade backspegelhus
  • Bi-xenonstrålkastare med statiskt kurvljus inklusive LED-varselljus
  • Nummerskyltsbelysning LED
  • Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt
  • Sportdesign på stötfångarna
  • Multifunktionsratt i Alcantara
  • R WRC-logotyper i kylargrillen och interiört
  • Climatronic
  • Farthållare
  • Parkeringssensorer bak
  • Regnsensor och automatiskt avbländbar innerbackspegel
  • Takkantspoiler svartlackerad
  • Navigation RNS 315
  • Mobiltelefonförberedelse exklusive telefonadapter
  • Instrumentering med vit belysning och blå mätarnålar
  • Sportstolar med Alcantaraklädsel i Anthracite/Crystal Grey
  • Exteriör WRC-dekor

Fakta Polo R WRC (gatversionen)

Motor: Bensin, 2,0 liter med turbo (TSI)
Drivning: Framhjulsdrift
Växellåda: 6-växlad manuell
Effekt: 220 hk vid 4 500 – 6 300 varv/min
Vridmoment: 350 Nm vid 2 500 – 4 400 varv/min
0-100 km/h: 6,4 s
Toppfart: 243 km/h
Bränsleförbrukning: 7,5 liter/100 km (blandad körning)
CO2-utsläpp: 174 g/km
Pris: 229 900 kr

* Med förbehåll tills resultaten publiceras officiellt av FIA
Läs mer om Polo-programmet på www.volkswagen.se

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige