Volkswagen ökade för femte året i rad

2009 blev ett händelserikt år för bilbranschen i Sverige. För Volkswagen innebar det ett år då märkets marknadsandel ökade för femte året i rad. Totalt blev det 23 090 registrerade bilar vilket ledde till en andel på 10,8 procent av totalmarknaden.

- Vi kan blicka tillbaka på ett mycket bra år för Volkswagen där vi hade framgångar dels med våra nyintroduktioner, dels med våra befintliga modeller, säger Sten Forsberg, när han summerar sitt första år som chef för Volkswagen i Sverige.

Under 2009 fick bilbranschen uppleva en kraftig försäljningsminskning jämfört med 2008. Även om det mot slutet av året skedde en återhämtning så minskade totalmarknaden med 16 procent som helhet.

Antalet nyregistrerade Volkswagen uppgick under året till 23 090 (26 637 jan-dec 2008, -13,3 procent). Det betyder att märkets minskning var lägre än för totalmarknaden.

Konkurrensmässigt innebar 2009 att Volkswagen ökade sin marknadsandel till 10,82 procent (10,48 procent 2008) och är fortsatt klar tvåa på den svenska marknaden. Samtidigt kunde märket notera en ökning av marknadsandelen för femte året i rad. 2004 låg marknadsandelen på 8 procent och sedan dess har ökningar skett varje år.

Under året har Volkswagen introducerat flera nya modeller, däribland gasbilen Passat TSI EcoFuel och nya Polo, som nyligen utsågs till Årets Bil. Båda introduktionerna har varit mycket lyckade. Passat EcoFuel har registrerats i 4 046 exemplar och som helhet har försäljningen av Passat, alla motoralternativ inkluderade, ökat med 39 procent.

- Med Passat EcoFuel bidrog vi stort till att gasbilarna gjort entré på marknaden på allvar. Och nya Polo har blivit en ny måttstock i småbilsklassen. Då ska man komma ihåg att vi ännu har flera motorer kvar att introducera i Polo, säger Sten Forsberg.

På företagsmarknaden kan Volkswagen notera sina största försäljningsframgångar. Här har marknadsandelen ökat till 17,2 procent för januari-november (14,3 procent 2008). Cirka 68 procent av Volkswagens försäljning sker för närvarande mot företagsmarknaden.

- Tjänstebilsmarknaden är oerhört viktig för oss. Det är en stabil marknad som stått emot lågkonjunkturen ganska bra och sedan 2004 har vi ökat vår andel där med nästan 70 procent, säger Sten Forsberg och tillägger att han tror på fortsatta framgångar för Volkswagen under 2010:

- När bilmarknaden nu går en ljusare framtid till mötes står vi väl rustade. Vi har en stark orderingång och ser med tillförsikt fram mot ett flertal viktiga nyintroduktioner.