Volkswagen tar ledningen i Dakar-rallyt

Med fyra bilar bland de fem bästa har Volkswagen kopplat greppet om Dakar-rallyt. Föraren Carlos Sainz med kartläsaren Lucas Cruz vann första specialsträckan av det legendariska ökenrallyt.

Det blev en tuff start på årets Dakar-rally som för tredje gången körs i Sydamerika. Den första specialsträckan 222 kilometer mellan Victoria och Córdoba i Argentina präglades av åskväder, skyfall och leriga vägar.

Fjolårssegrarna Sainz/Cruz lyckades bemästra underlaget bäst av alla. Efter den första av 14 specialsträckor leder de i sin Volkswagen Race Touareg 3 med 1 minut och 31 sekunder före Peterhansel/Cottret, BMW.

Volkswagen ställer upp med fyra bilar och placerar sig även på tredje, fjärde och femte plats.
Idag har vi upplevt en enastående prestation av våra förare och kartläsare. Bilarna är perfekta. Jag är glad att se alla våra medarbetare arbetar med högsta koncentration i början av rallyt och inte låter sig bli distraherade av den stora folkmassan eller de höga förväntningarna vi har på oss. Villkoren för första etappen var mycket svåra på grund av stora mängder vatten på vägen, säger Kris Nissen, chef Volkswagen Motorsport.

Volkswagen har vunnit Dakar-rallyt de två senaste åren och siktar på sin tredje raka seger.
Med fyra bilar bland de fem bästa fick vi en kanonstart. Detta ger oss självklart motivation att klara av de kommande utmaningarna i rallyt, fortsätter Kris Nissen.

Ställningen efter första specialsträckan, Victoria (RA)–Córdoba (RA); 222 km

Pos.; Team; Bil; Tid sträcka 01

1.
Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E); Volkswagen Race Touareg 3; 2h 18m 32s
2. Stéphane Peterhansel/Jean-P. Cottret (F/F); BMW X3 CC; 2h 20m 03s (2) + 1m 31s
3. Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (Q/D); Volkswagen Race Touareg 3; 2h 20m 48s (3) + 2m 16s
4. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA); Volkswagen Race Touareg 3; 2h 22m 49s (4) + 4m 17s
5. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D); Volkswagen Race Touareg 3; 2h 23m 38s (5) + 5m 06s
6. Krzysztof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (PL/B); BMW X3 CC; 2h 25m 39s (6) + 7m 07s
7. Orlando Terranova/Filipe Palmeiro (ARG/P); BMW X3 CC; 2h 28m 43s (7) + 10m 11s
8. Robby Gordon/Kellon Walch (USA/USA); Hummer H3; 2h 29m 36s (8) + 11m 04s
9. Guilherme Spinelli/Youssef Haddad (BR/BR); Mitsubishi Racing Lancer; 2h 30m 32s (9) + 12m 00s
10. Leonid Novitsky/Andreas Schulz (RUS/D); BMW X3 CC; 2h 32m 13s (10) + 13m 41s

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2009 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 46 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 21,4 procent av den svenska bilmarknaden. Dessutom sålde man 7 900 lätta transportbilar. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 6,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2009.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.