Volkswagen up! är Sveriges populäraste minsting

Volkswagen up! är Sveriges populäraste minsting

Förra året lanserade Volkswagen sin småbil up! Det var en uppskattad nyhet på den svenska marknaden – redan nu har den blivit etta i sin klass!

När Volkswagen lanserade up! i Sverige i början av 2012 fylldes en lucka i modellprogrammet. De riktigt små bilarna säljer allt bättre på marknaden och det var viktigt för Volkswagen att kunna erbjuda kunderna ett alternativ även där.

Idag, 1,5 år efter lanseringen, kan man konstatera att up! blivit en succé i Sverige. För första gången toppar den nu sin klass med 875 registreringar under januari-juli i år. Det är 187 fler än närmaste konkurrent och innebär en marknadsandel på över 20 procent i den så kallade ”minibilsklassen”. Detta enligt statistik från BIL Sweden.

– Vi visste att det var många kunder som gärna ville köpa en Volkswagen i den minsta klassen och up! har fått ett fantastiskt mottagande av såväl pressen som kunderna, vilket vi tycker är väldigt glädjande, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Volkswagen up! finns i flera olika versioner. Tidigare i år kom den som gasbil och senare i höst kommer e-up! att bli den första serieproducerade elbilen från Volkswagen på marknaden. Utöver e-up! väntas i höst ytterligare versioner av up!.

Läs mer om up! på Volkswagens hemsida.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,
Twitter: http://twitter.com/VWSverige,
YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.