Volkswagen vann Dakar-rallyt för tredje året i rad

Volkswagen vann Dakar-rallyt för tredje året i rad

För tredje året i rad vann Volkswagen det klassiska och utmanande Dakar-rallyt. För andra året i rad tog man beslag på samtliga pallplatser.

Efter 9 600 kilometer, 13 specialsträckor och extrema ökenpassager genom Chile och Argentina nådde bilarna slutdestinationen Buenos Aires på söndagen. Inför en entusiastisk publik korsade Nasser Al-Attiyah (Qatar) och kartläsaren Timo Gottschalk (Tyskland) mållinjen först av alla i sin dieseldrivna Volkswagen Race Touareg 3.

Nasser Al-Attiyah kommenterar sin vinst så här:
− Min första vinst i Dakar-rallyt. Jag är så oerhört glad att vara första araben att vinna världens tuffaste ökenrally. Mina känslor är otroligt svårt att uttrycka i ord. Jag nådde mitt mål tack vare världens bästa rallybil och det bästa teamet. Jag är glad för hela teamet som slet dygnet runt i tre veckor för denna seger. I Timo Gottschalk jag har en exceptionell kartläsare vid min sida. Han spelade en enormt stor roll i denna seger!

På prispallen fick duon sällskap av teamkamraterna Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz och Carlos Sainz/Lucas Cruz. Volkswagen ställde upp med fyra bilar i årets Dakar-rally och den fjärde bilen med Mark Miller/Ralph Pitchford körde i mål som sexa.

Volkswagen är den enda tillverkaren som vunnit Dakar-rallyt med dieselteknologi och man är fortfarande obesegrad på den sydamerikanska kontinenten. I år vann Volkswagen 12 av de 13 specialsträckorna och var i ledningen under hela rallyt, som startade den 1 januari i Buenos Aires.
− Vår tredje seger i rad är en historisk prestation som har uppnåtts tack vare perfekt lagarbete, exceptionella prestationer av förare och kartläsare och tillförlitlig teknik. Jag är otroligt stolt över hela teamet och alla medarbetare. Det var utan minsta tvekan det tuffaste Dakar-rallyt som vi någonsin har deltagit i, och troligen också det bäst organiserade. Jag tror att vi bevisat att Race Touareg 3 för närvarande är världens mest tillförlitliga bil för den här typen av rally, vilket är resultatet av många års hårt arbete. Grattis till Nasser Al-Attiyah och Timo Gottschalk som har gjort ett utomordentligt jobb och naturligtvis också till de andra förarna och kartläsarna som gjorde den här trippeln möjlig, säger Kris Nissen, chef Volkswagen Motorsport.

SLUTRESULTAT DAKAR-RALLYT 2011

Placering. Förare/Kartläsare, Bil, Specialsträcka 13, Totaltid
1. Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (Q/D), Volkswagen Race Touareg, 3 1h 16m 46s (2), 45h 16m 16s
2. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D), Volkswagen Race Touareg, 3 1h 18m 06s (4), + 49m 41s
3. Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E), Volkswagen Race Touareg, 3 1h 16m 08s (1), + 1h 20m 38s
4. Stéphane Peterhansel/Jean-P. Cottret (F/F), BMW X3 CC, 1h 19m 05s (6), + 1h 43m 48s
5. Krzysztof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (PL/B), BMW X3 CC, 1h 17m 33s (3), + 4h 11m 21s
6. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA), Volkswagen Race Touareg, 3 1h 18m 10s (5), + 4h 54m 42s
7. Ricardo Leal dos Santos/Paulo Fiuza (P/P), BMW X3 CC, 1h 27m 16s (11), + 6h 50m 07s
8. Christian Lavieille/Jean-Michel Polato (F/F), Nissan Proto, 1h 25m 07s (10), + 7h 57m 18s
9. Guilherme Spinelli/Youssef Haddad (BR/BR), Mitsubishi Racing Lancer, 1h 20m 06s (7), + 8h 23m 37s
10. Matthias Kahle/Thomas Schünemann (D/D), Buggy SMG, 1h 28m 02s (12), + 15h 11m 56s

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.