25-års jubileum för Internationella Frivilligdagen 5 december - Donya Afsun har årets populäraste uppdrag enligt ny volontärstatistik

Söndagen den 5 december är det den Internationella Frivilligdagen som i år firar 25 år. Passa på att uppmärksamma det ideella engagemanget!

Dagen instiftades av FN 1985 med syftet att lyfta fram och hylla det ideella arbetet som människor gör. Internationella Frivilligdagen firas över hela världen. I Sverige varierar aktiviteterna och här kommer några; I Malmö bildas en mänsklig kedja, i Umeå hålls fackeltåg och i Åmål säljs "Frivilligbakelser".

På Volontärbyrån släpper vi vår årliga statistik "Volontärbarometern 2010" och uppmärksammar Donya Afsun, 21 år, som enligt undersökningen har 2010 - års populäraste uppdrag - chattvolontär.

Varje år gör Volontärbyrån sin årliga volontärundersökning som syftar till att ta reda på varför man engagerar sig och vad volontärer får ut av sitt engagemang.
– Vi ser år efter år att volontärerna mår bra av att engagera sig och att det är viktigt att insatsen gör nytta för andra, det är den främsta orsaken till att de engagerar sig, säger Vanja Höglund, vik. informatör på Volontärbyrån.
En av dem är Donya Afsun, 21 år som är chattvolontär på tjejzonen.
– Det är en obeskrivlig känsla när man känner att man har nått ut till någon i de svåra situationerna som tjejerna på tjejzonens ätstörningschatt ofta befinner sig i. Det ger mig väldigt mycket att prata med tjejerna, och man blir glad när man inser att man faktiskt kan göra en skillnad enbart genom att finnas där för dem som en medmänniska, säger hon.
Donya Afsun har arbetat på Tjejzonens chatt i snart två år.
– Jag tycker det är viktigt att ta sig tid för andra människor som behöver hjälp, speciellt i det stressiga samhället vi lever i idag. Om mina erfarenheter, tankar och ord kan hjälpa någon på något sätt så är det värt den tiden man lägger ner, säger Donya Afsun.

Ta del av årets undersökning kring volontärengagemang ”Volontärbarometern 2010”
med - i år med topplistor och nya frågor!

MER INFORMATION, BILDER OCH KONTAKT MED VOLONTÄRER:
Vanja Höglund, presskontakt Volontärbyrån, 0722 - 29 71 23, vanja.hoglund@volontarbyran.org

Vi kan hjälpa er med allt från kontakt med volontärer, ideella organisationer och forskare till intressant statistik. För mer bilder och statistik: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/volontarbyran