Amelie Silfverstolpe uppmärksammad samhällsentreprenör i affärstävlingen Beautiful Business Award 2011

Tävlingskommittén Beautiful Business Award 2011 har valt att ge ett hedersomnämnande till Amelie Silfverstolpe, Volontärbyråns grundare, som i stor utsträckning uppfyller tävlingens kriterier, men som faller inom ramarna för den ideella sektorn.

Ur hedersomnämnandet
"Amelie är ett utmärkt exempel på en samhällsentreprenör som applicerar en framgångsrik idé från näringslivet för att lösa ett problem i samhället. Med engagemang, envishet och långsiktighet har hon byggt broar mellan den kommersiella och ideella sektorn på ett nytänkande sätt där alla blir vinnare"

– Jag är stolt och glad över hedersutnämnandet i Beautiful Business Award. Jag hoppas att det kan inspirera andra att våga ta steget att inte bara bli entreprenörer utan också samhällsentreprenörer, det är både roligt, givande och lärorikt. Det är en framtidsfråga som är viktig för oss alla att ta tillvara på det ideella engagemanget och hjälpa den ideella sektorn att utvecklas med hjälp av de resurser som finns i näringslivet, säger Amelie Silfverstolpe.

Amelie Silfverstolpe, tidigare verksam inom rekryteringsbranschen, startade Volontärbyrån för att hjälpa såväl volontärer som frivilligorganisationer och företag att få ta del av engagemangets positiva kraft. Volontärbyråns idé är att förmedla kontakt mellan volontärer och frivilligorganisationer över hela Sverige via webbplatsen www.volontarbyran.org.

Volontärbyråns gör också volontärprogram för företag och hjälper anställda att volontera både enskilt och i grupp, som en del av företagets CSR-program men också för att öka motivationen och för att göra företagen mer attraktiva för kunder och anställda.

- Det känns roligt att ha varit med och förändrat både företagens och frivilligorganisationernas inställningen till företagsvolontärer. När vi startade var det ingen som lät sina anställda volontera och nu ringer både företagen och frivilligorganisationerna till oss och vill få hjälp att organisera bra volontäruppdrag som de kan göra tillsammans, säger Amelie Silverstople.

Volontärbyrån har förmedlat över 24 000 volontärer till drygt 1100 olika frivilligorganisationer, sedan start. Verksamheten finansieras genom stöd från regeringen, kommuner, stiftelser och organisations- och företagssamarbeten.

Om Beautiful Business Award
Beautiful Business Award är en nationell tävling som lyfter fram företagarkvinnor som förebilder. Arrangörer är PwC och nätverket Driftig.nu. Beautiful Business är ett begrepp för inspirerande företagande som genomsyras hållbarhet, nytänkande och ambition. Det handlar om ett sätt att vara som är lika beundransvärt oavsett om det gäller ett affärstänkande eller hur man agerar som människa. Det är affärer med tanke.

Tävlingen utser Årets Företagerska, Årets Tjänsteutvecklare och Årets Uppstickare.

Prisutdelning tisdag den 25 januari, klockan 18.30 - 21.00, på Rival i Stockholm. Dörrarna öppnar kl 17.30 för mingel och lättare förtäring. En kväll där några av Sveriges främsta förebilder lyftas. Konferencier är Karin Klingenstierna.

Kontakt och bild
Amelie Silfverstolpe Amelie.silfverstolpe@volontarbyran.org 0708 - 345 645

Bild Amelie http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/volontarbyran/image/view/amelie-silfverstolpe-grundare-volontaerbryaan-22599

Bilder från kvällen laddas upp efter prisutdelningen och kan hittas på http://www.beautifulbusinessaward.se/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=29

Allmänna frågor kring Beautiful Business Award 2011, kontakta Sophie Hillman, PwC, 0709-293 606

• csr
  • corporate social responability
  • hederspris
  • beautiful business award
  • forum för frivilligt socialt arbete
  • företagsvolontärdag
  • företagsvolontär

Volontärbyrån är en ideell verksamhet som förmedlar kontakt mellan volontärer som vill engagera sig ideellt och organisationer som behöver volontärer till sin verksamhet på webbplatsen www.volontarbyran.org. Sedan starten 2002 har över 24 000 volontärkontakter förmedlats till drygt 1 100 ideella organisationer över hela Sverige. Utöver volontärförmedling erbjuder vi stöd och utbildning till ideella organisationer inom området volontärsamordning, det vill säga att rekrytera, samordna och leda frivilliga. Volontärbyrån är en del av Forum för Frivilligt Socialt Arbete.